Håll koll på de senaste trenderna inom SEO & CRO

Sajna upp för mitt nyhetsbrev och få ett mejl så fort jag har något nytt att komma med.

Blogg om sökmotoroptimering och digital marknadsföring

Postat den 14 november 2023

Recension: Elon Musk av Walter Isaacson

Efter hyllade biografier om bland annat Steve Jobs och Albert Einstein tar CNNs tidigare VD, Walter Isaacson, sig an att skildra ytterligare en av det senaste seklets riktiga tungviktare, Elon Musk. I hans nya bok med den avskalade titeln ”Elon Musk” får vi följa sydafrikanens resa från en relativt modest uppväxt i Pretoria, via Kanada och Silicon Valley, till Texas och titeln som ”världens rikaste”.

Läs mer...

Postat den 13 november 2023

Så optimerar du dina formulär

Formulär spelar en central roll på de flesta sajter. Oavsett om du driver en e-handel där du ber om kunddata vid utcheckningen eller en B2B-sajt där du genererar leads avslutas konverteringen allt som oftast med något slags formulär. I det här inlägget går jag igenom vad du kan göra för att optimera din formulär och öka konverteringsgraden!

Läs mer...

Postat den 8 oktober 2023

Recension: Genius Makers av Cade Metz

I ”Genius Makers: The Mavericks Who Brought AI to Google, Facebook, and the World” ger The New York Times-journalisten Cade Metz oss en inblick i utvecklingen av Artificiell Intelligens – från mitten av förra seklet fram till idag.

Läs mer...

Postat den 2 oktober 2023

Så skapar du en slagkraftig USP (som är unik på riktigt)

När du, precis som dina konkurrenter, erbjuder gratis frakt är din USP inte unik. Att inte jämföra din USP med konkurrenternas är ett relativt vanligt misstag. USP:en ska reflektera vad som särskiljer ditt företag från dina konkurrenter. Din unika konkurrensfördel. I det här inlägget tipsar jag om vad du ska tänka när du skapar din nya USP.

Läs mer...

Postat den 1 oktober 2023

Vad kostar generativ AI (SGE) Google?

En stor språkmodell, som Googles PaLM 2 eller OpenAIs ChatGPT, kräver enorma mängder datorkraft när den beräknar hur den ska formulera sitt svar på användarens fråga. Med det följer en betydande kostnad, främst på grund av behovet av dyra servrar. I det här inlägget räknar jag på kostnaden för att lansera SGE brett, för miljarder Google-användare.

Läs mer...

Postat den 27 september 2023

Sök i AI-eran: Så framtidssäkrar du din SEO-satsning

Artificiell intelligens (AI) kommer att, på ett eller annat sätt, påverka och förändra i princip alla branscher. Inte minst sökmotorbranschen. I det här inlägget benar jag ut hur du framtidssäkrar din SEO-satsning, i en era där du inte bara konkurrerar med andra sajter utan även generativ AI.

Läs mer...

Sajtmigrering SEO
Postat den 7 april 2022

Sajtmigrering: Konsten att lansera en ny sajt utan att tappa organisk trafik

Ibland krävs det att du bygger om din sajt. Det kan bero på en rad olika faktorer, men är princip alltid en risk när det kommer till SEO. En dåligt utförd sajtmigrering kan få katastrofala konsekvenser för din organiska synlighet. I det här inlägget guidar jag dig igenom vad du bör tänka på vid en sajtmigrering.

Läs mer...

JavaScript SEO
Postat den 1 april 2022

JavaScript SEO: Så ser du till att Google kan indexera din JavaScript-sajt

Använder du JavaScript på din sajt? Då är det viktigt att du förstår hur JS kan påverka din sajts synlighet i det organiska sökresultatet!
I den här guiden går jag igenom allt du behöver veta om JavaScript SEO, och hur du säkerställer att Google kan crawla, rendera och indexera din JavaScript-sajts huvudsakliga innehåll.

Läs mer...

skapa optimerade landningssidor
Postat den 10 november 2021

Så skapar du en högkonverterande landningssida (guide)

Slösa inte dina pengar i onödan genom att driva trafik från annonskampanjer till dåligt optimerade sidor på din sajt. I den här guiden visar jag dig hur du skapar en riktigt bra landningssida, och ökar avkastningen på dina annonspengar.

Läs mer...

Lär dig skriva SEO-texter
Postat den 26 mars 2021

SEO-texter: så skriver du bra copy för både läsare och sökmotorer (guide)

I den här guiden lär du dig allt du behöver veta om SEO-texter. Vi går igenom hur du analyserar din målgrupp, arbetar med semantisk SEO, förhåller dig till Google E-A-T samt hur du ska strukturera dina texter för att både läsare och sökmotorer ska uppskatta dom.

Läs mer...

Vill du öka trafiken till din sajt?

Sajna upp för Sveriges bästa nyhetsbrev om SEO! 🚀