Featured snippets: så optimerar du din sajt för ”position zero” på Google (guide)


Richard Åhlin

Lästid: ca 5 minuter.
Inlägget uppdaterades senast den 29 mars 2021
Som du säkert har märkt är dagarna då Googles SERP enbart bestod av tio blåa länkar sedan länge förbi. Sökjättens nya sätt att presentera sökresultaten för användarna ställer högre krav på dig som sajtägare och kan kännas utmanande, men erbjuder även en rad möjligheter att ytterligare öka din synlighet. En av dessa nya möjligheter kallas featured snippets och innebär att du kan nå vad som ofta refereras till som ”position zero”. I det här inlägget kommer jag förklara hur du ska tänka när du sökmotoroptimerar din sajt för just position noll på Google.

Om du verkar i en bransch där featured snippets eller rich snippets (mer om dessa i ett kommande inlägg) tar upp dyrbart utrymme bland sökresultaten så har du kanske märkt att din organiska trafik har blivit lidande. Att det blivit allt svårare för din sajt att konkurrera om besökarna från Google.

Misströsta icke. Efter att ha läst denna artikel kommer du förhoppningsvis att kunna ta upp kampen med dina konkurrenter igen, och nå den så eftertraktade ”position zero” på Google.

Vad är featured snippets?

Featured snippets är, av Google, utvalda sökresultat som syftar till att svara på användarens fråga direkt i SERPen (search engine results page). Dessa resultat syns oftast innan de övriga organiska sökresultaten, och har därför fått smeknamnet ”position zero”.

position zero

Genom att synas här stärker du ditt varumärke och bygger auktoritet inom det aktuella ämnet. Studier visar även att båda CTR (click-through rate) och trafik ökar markant för sidor som visas i form av featured snippets. Dessutom är det ofta featured snippets som används som svar på röstsökningar.

De vanligaste formaten för featured snippets är:

– Texter
– Listor
– Tabeller

Antalet sökfraser där featured snippets inkluderas i sökresultatet har ökat stadigt de senaste åren.

Är du intresserad av att läsa mer om sökmotor- och konverteringsoptimering? Sajna upp för mitt nyhetsbrev så får du ett meddelande så fort jag har något nytt att komma med.

I oktober 2019 släpptes dessutom Google BERT. Sökjättens nya algoritm som syftar till att öka Googles förmåga att förstå sina användares sök-intention. BERT har ytterligare ökat antalet tillfällen som Google visar featured snippets för sina användare.

Hur optimerar man för featured snippets?

I de absolut flesta fallen visas featured snippets på så kallade ”long-tail”-sökord. Det vill säga sökningar bestående av flera ord i form av en fras, snarare än enskilda sökord.

Optimeringen börjar redan vid sökordsanalysen

Med ovan i åtanke börjar din sökmotoroptimering av sidan redan när du gör din sökordsanalys. Leta efter fraser och frågor innehållande dina sökord.

Tips: en sida som heter Answer the Public kan hjälpa dig med idéer på long-tail keywords helt gratis (se exempel nedan).

answer the public skärmklipp

Du bör även undersöka på vilka sökfraser som dina konkurrenter syns på i form av featured snippets samt hitta sökningar relaterade till dessa.

Detta kan du göra med hjälp av verktyg som Ahrefs och SEMrush eller direkt på Google genom att manuellt undersöka relevanta long-tail sökningar för din bransch och se vilka konkurrenter som syns på dessa i form av snippets.

Skriv korta svar på användarnas frågor

När du, efter att ha utfört en grundlig sökordsanalys, känner dig redo att påbörja skrivandet dina SEO-texter bör du inkludera de sökfrågor som du har hittat, samt ett kort och koncist svar.

Enligt en undersökning från SEMrush, som inkluderar 10 miljoner sökord och över 1 miljon domäner, så består de flesta snippets av ett svar på mellan 40 och 50 ord.

Ett bra knep är att inkludera en kortare summering i början av din text, eftersom sidan totalt sett bör innehålla betydlig mer text än 40-50 ord.

För att ytterligare öka din chans att synas som featured snippet ska svaret gärna innehålla numrerade- eller punktlistor och tabeller som komplement till själva brödtexten.

Vidare bör du börja med att optimera dina sidor som redan rankar högt på Google, då det i princip uteslutande är sidor som redan rankar högt organiskt som lyfts fram i form av snippets.

Uppdatera ditt innehåll kontinuerligt

Ytterligare en faktor som spelar in är att sidor som uppdateras kontinuerligt premieras, precis som de gör i det vanliga sökresultatet. Det är därför viktigt att löpande förbättra och expandera ditt innehåll för att visa Google att det fortfarande är aktuellt. Och precis som med all SEO är det även viktigt att innehållet följer en tydlig och logisk struktur – du bör alltid dela upp din text i olika sektioner och använda dig av unika rubriker samt bilder eller videos för varje del av din brödtext.

Skapa en Q&A/FAQ-sida

Att skapa en FAQ-sida (frequently asked questions) är ett utmärkt sätt att öka möjligheten att synas i form av featured snippets. En sådan sida följer naturligt själva grundtanken bakom formatet – att ge korta svar på användarnas frågor. En Q&A- eller FAQ-sida kan du dessutom märka upp med strukturerad data.

Inkludera en tabell över innehållet på sidan

Skriver du en längre text med svar på flera olika söktermer (vilket jag rekommenderar) kan det även vara bra att inkludera en tabell över innehållet i början av texten, så som jag har gjort i mitt inlägg som guidar dig genom en SEO-analys.

tabell över innehåll

Detta för att ytterligare underlätta för såväl användaren som Google att snabbare navigera på sidan och tyda ditt innehåll.

Slutsats

Som så mycket annat när det kommer till sökmotoroptimering finns det tyvärr inga garantier eller facit när det kommer till att optimera för ”position zero” på Google, utan snarare ”best practice” och riktlinjer man bör följa. Gör du detta och skapar bra innehåll för användaren, så kommer Google att belöna dig i form av en hög ranking och featured snippets.

UPPDATERING: Google har förändrat sitt sökresultat, och det är numera omöjligt att ranka på sökjättens första sida med samma sida som syns i form av en featured snippet. Nyheten har bekräftats av Googles Danny Sullivan på Twitter. Förändringen innebär att det inte längre är självklart att du bör optimera dina sidor för featured snippets. Enligt en undersökning från Ahref har dessa en betydligt lägre (8%) click-through rate än en sajt som rankar först i det vanliga, organiska, sökresultatet (30%). Samtidigt är det ofta featured snippets som används som svar vid röstsökningar, så beroende på vad dina mål är bör du inte heller helt avfärda dessa. Vill du försäkra dig om att din sida inte syns som featured snippets kan du använda dig av meta-taggen ”nosnippet”. Denna talar nämligen om för Google att de inte får använda din brödtext i en featured snippet.

Letar du efter liknande inlägg? Här kommer några tips!




Vill du öka trafiken till din sajt?

Sajna upp för Sveriges bästa nyhetsbrev om SEO! 🚀

Som prenumerant får du (bland mycket annat) tillgång till:

  • De senaste trenderna inom SEO
  • De bästa SEO & CRO-guiderna
  • Exklusiva tips och spaningar som jag bara delar i mitt nyhetsbrev

Richard Åhlin
SEO-specialist med över 10 års erfarenhet av att driva organisk trafik. Brinner för webben och digital marknadsföring. Jag jobbar som SEO Team Lead på Precis Digital. Har tidigare arbetat som SEO Manager på Webhallen, SEO-specialist på ljudbokstjänsten BookBeat och som konsult.

Kontakta mig:
LinkedIn ->
richard.aahlin(at)gmail.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *