Google BERT: vad innebär Googles senaste sökalgoritm för SEO


Richard Åhlin

Lästid: ca 3 minuter.
Inlägget uppdaterades senast den 11 februari 2021
Google BERT, sökjättens senaste algoritm, sägs påverka en tiondel av alla sökresultat och är den största uppdateringen sedan företaget släppte RankBrain för 5 år sedan. BERT står för ”Bidirectional Encoder Representations from Transformers” och är en nätverksbaserad teknik för att processa naturligt språkbruk. I den här artikeln går jag igenom vad Google BERT är och vad uppdateringen kommer att innebära för SEO.

Google har i veckan släppt den största uppdateringen av företags sökalgoritm på ett halvt decennium, BERT. Uppdateringen kommer till en början att implementeras på engelskspråkiga marknader för att framöver rullas ut globalt. Att Google uppdaterar sina algoritmer är i sig inget ovanligt, faktum är att det sker på en daglig basis. Bara under 2018 släppte sökjätten totalt 3234 uppdateringar, dvs nästintill 10 stycken om dagen. Vad som däremot är ovanligt är magnituden av denna uppdatering och det faktum att Google slår på stora trumman och konstaterar att det är den största på hela 5 år.

Syftet med BERT är att Google bättre ska kunna processa samt förstå naturligt språkbruk och därmed intentionen bakom en sökning. Med andra ord så hjälper algoritmen datorer att förstå språk på samma sätt som människor förstår språk, dess olika nyanser och kontext. Sökmotorn kommer alltså, tack vare avancerad maskininlärning och artificiell intelligens, bättre förstå meningar och prepositioner – så som ”för” och ”till – och bli bättre på att tolka användarens verkliga intention snarare än att analysera enskilda sökord. Allt i syfte att leverera ett bättre och mer träffsäkert sökresultat.

Vad är konsekvenserna av Google BERT?

Ett bra exempel på hur Google BERT fungerar i praktiken beskrivs av den amerikanska sajten Search Engine Journal:

Sökfrasen som agerar exempel är ”how to catch a cow fishing?”. I New England betyder ordet ”cow”, i ett fiskekontext, en stor randig havsabborre. Vid en googling av frasen ovan – innan BERT – returnerade Google ett sökresultat innehållande kor, dvs nötdjuret. Sökmotorn förstod således inte kontexten. Gör du däremot om samma sökning idag får du en SERP som visar havsabborrar och fiskrelaterade resultat. Googles sökalgoritm har, med andra ord, lärt sig att förstå intention och kontext mer likt en människa.

Att Google och dess sökalgoritm blir smartare, och bättre på att förstå kontext samt sökintention, har såklart implikationer för sökmotoroptimering. Nedan är två av de största konsekvenserna BERT väntas leda till:

– Att sökalgoritmen kan förstå kontext kommer förmodligen att öppna upp för helt nya möjligheter när det kommer till long tail-sökord och fraser. För att dra nytta av denna möjlighet bör du lägga större fokus på denna typ av sökningar när du utför din sökordsanalys och skapar ditt innehåll.

– Välskrivna texter väntas premieras. När Googles förmåga att tolka en text likt en människa ökar blir det ännu viktigare att din text är välskriven och ger ett bra och tydligt svar på användarens frågeställning (sökning).

Med andra ord har förmodligen inte seriösa SEO-specialister allt för mycket att frukta när det kommer till BERTs påverkan av sökresultatet. Precis som tidigare gäller det även i fortsättningen att skriva kvalitativa texter med fokus på användaren och relevanta för den specifika sökningen. Gör du det så kommer Google BERT, med största sannolikhet, snarare att hjälpa din ranking. Förhoppningsvis kommer BERT även innebära att det inte längre är lika viktigt att ditt innehåll inkluderar en exakt matchning av söktermen du optimerar mot, och att du istället kan fokusera på att skapa grammatiskt korrekta texter.

Är du intresserad av att läsa mer om sökmotor- och konverteringsoptimering? Sajna upp för mitt nyhetsbrev så får du ett meddelande så fort jag har något nytt att komma med.

Vidare kommer den nya sökalgoritmen även att resultera i bättre och mer relevanta featured snippets och hjälpa Google Assistent att leverera bättre svar på röstsökningar.

För mer information om BERT, och fler exempel på hur uppdateringen fungerar i praktiken, kan du läsa Googles egna blogg.

Letar du efter liknande inlägg? Här kommer några tips!




Vill du öka trafiken till din sajt?

Sajna upp för Sveriges bästa nyhetsbrev om SEO! 🚀

Som prenumerant får du (bland mycket annat) tillgång till:

  • De senaste trenderna inom SEO
  • De bästa SEO & CRO-guiderna
  • Exklusiva tips och spaningar som jag bara delar i mitt nyhetsbrev

Richard Åhlin
SEO-specialist med över 10 års erfarenhet av att driva organisk trafik. Brinner för webben och digital marknadsföring. Jag jobbar som SEO Team Lead på Precis Digital. Har tidigare arbetat som SEO Manager på Webhallen, SEO-specialist på ljudbokstjänsten BookBeat och som konsult.

Kontakta mig:
LinkedIn ->
richard.aahlin(at)gmail.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *