× Vill du öka trafiken till din sajt? Få SEO-guider & nyheter direkt i inkorgen. Prenumerera på mitt nyhetsbrev.
Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering: metoder och strategier som faktiskt fungerar (guide)


Den 20 september 2020

Lästid: ca 18 minuter.

Artikeln uppdaterades senast den 28/10/2020 kl. 22:29

Konverteringsoptimering (CRO) syftar på olika metoder och tekniker som används för att öka konverteringsgraden på en webbplats. CRO är något som bör genomsyra hela strategin för din online-närvaro – från trafikdrivande aktiviter, så som SEO, till optimeringen av enskilda landningssidor. I den här guiden går jag igenom olika metoder för att öka antalet konverteringar på din sajt och förklarar hur du kan använda dig av SEO för att, ur ett strategiskt och långsiktigt perspektiv, förbättra din konverteringsgrad.

Konverteringsoptimering handlar, precis som det låter, om att öka antalet konverteringar. Fler konverteringar ska vara det långsiktiga resultatet av din optimering, och det som i slutändan mäter hur framgångsrikt ditt arbete har varit.

Dock bör inte resultatet förväxlas med processen.

Många syftar uteslutande på olika metoder för att öka konverteringsgraden på en specifik landningssida när de diskuterar CRO, men även trafikdrivande aktiviteter (som SEO) bör betraktas som en (viktig) del av konverteringsoptimeringen.

Den initiala delen av kundresan är något som många slarvar med, för att sedan förvånas över en låg konverteringsgrad.

Är du intresserad av att läsa mer om sökmotoroptimering? Sajna upp för mitt nyhetsbrev nedan så får du ett meddelande så fort jag har något nytt att komma med.

Mer om hur du arbetar med en långsiktig strategi längre ner i guiden – låt oss börja med att bena ut den mer vedertagna definitionen av konverteringsoptimering, även kallat CRO (Conversion Rate Optimization).

Vad är konverteringsoptimering?

Som så ofta ger en sökning på allas vårat favorituppslagsverk Wikipedia en bra sammanfattning av konceptet:

”Konverteringsoptimering (CRO) är ett system för att öka andelen besökare på en webbplats som omvandlas till kunder eller mer generellt, vidtar önskade åtgärder på en webbsida.”

Det är svårt att förklara det bättre, men för att komplettera Wikipedia-texten lite; konverteringsoptimering handlar om att genom olika metoder och tekniker öka andelen besökare som gör det du vill att de ska göra när dom besöker din webbsida. Det handlar i många fall om att få dom att genomföra ett köp, men kan även innebära att besökaren spenderar en viss tid på din sida eller skriver upp sig för att prenumerera på ditt nyhetsbrev.

Har du testat mitt SEO-verktyg pre:Pub? En gratis textredigerare och SEO-assistent som hjälper dig att optimera dina texter. Fokusera på skrivandet, så tar pre:Pub hand om resten!

Testa pre:Pub nu!

Generellt brukar begreppet CRO användas när man pratar om olika metoder som marknadsförare (eller CRO-specialister) använder sig av för att optimera specifika landningssidor i syfte att öka försäljningen.

Nedan beskriver jag nio metoder och tekniker som faktiskt fungerar och hur du kan använda dessa för att förbättra dina landningssidors konverteringsgrad.

9 metoder för att konverteringsoptimera dina landningssidor

Nedan tips är metoder jag själv använt, med mycket goda resultat, för att öka konverteringsgraden.

1. Förbättra laddningshastigheten

Din sidas laddningshastighet är superviktig för att du ens ska få en möjlighet att konvertera dina besökare. Faktum är att:

  • 53% av användarna som besöker dig via en mobil enhet kommer att lämna din sida om den tar över 3 sekunder att ladda, enligt Google.
  • 87% av alla kundvagnar överges om laddningstiden är två sekunder eller längre.

Med andra ord; om din sida laddar långsamt så kommer besökaren lämna din sajt snabbare än du kan säga ”Jack Sparrow”. Jag lovar.

Jack Sparrow GIF

Om du bara har tid eller resurser att prioritera ett enda av mina tips på konverteringsoptimerings-metoder så skulle jag rekommendera att du lägger all din kraft på att förbättra din sidas laddningshastighet. Så viktigt är denna punkt. Dessutom är en minskad laddningstid även positivt för din sökmotoroptimering. Win-win med andra ord!

Min lista över de bästa SEO-verktygen innehåller flertalet verktyg som du kan använda för att både mäta din sajts laddningshastighet och få tips på hur du förbättra den.

2. A/B-testning

Att A/B-testa din landningssida innebär att du delar upp din trafik i två lika stora grupper. Grupp A får se en version av landningssida, medan grupp B får se en annan version – det kan exempelvis handla om att experimentera med olika färger, copy och bildval. Sedan analyserar du utfallet. Den sida med högst andel konverteringar behåller du, och det är dit du framgent styr 100% av din trafik. I exemplet nedan är ”Landningssida B” den uppenbara vinnaren.

A/B-testning

OBS! Metoden lämpar sig bäst för betalda kanaler (som digitala annonser) där du kan styra trafiken på ett mer kontrollerat sätt än i dina organiska kanaler. Du bör aldrig försöka att sökmotoroptimera två olika sidor mot samma sökord då det leder till intern konkurrens.

3. Less is more

”Strippa” din sida från onödiga design-element och överflödig text. Om det är en sak som alla högkonverterande sidor har gemensamt så är det att de har ett tydligt fokus. Innehåller din sida ”fluff” utan något tydligt syfte? Ta bort detta!

  • Punktlistor är ett utmärkt sätt att snabbt förmedla värdet för kunden.
  • Dela upp din brödtext i fler paragrafer. Ingen uppskattar långa och kompakta textblock.
  • Våga använda ”negative space”.

4. Vässa din pitch (customer value proposition)

Din pitch ska snabbt och slagkraftigt presentera värdet av det du erbjuder kunden. Pitchen bör användas direkt i rubriken på din landningssida och sticka ut i förhållande till övrig text på sidan.

En grundregel är att prata om produktfördelar, och inte egenskaper.

Apple är mästare på detta:

customer value proposition

”1000 låtar i din ficka” beskriver på ett lättbegripligt sätt värdet för kunden. ”1 GB lagringsutrymme” gör det inte.

5. Skapa en USP som är unik på riktigt

”Fri frakt” är ett bra exempel på något som i många fall inte är någon riktigt USP utan snarare ett nödvändigt ont och något som allt fler kunder förväntar sig när de lägger sina surt förvärvade pengar på din produkt.

USP står, som de flesta vet, för Unique Selling Proposition och ska således vara något som särskiljer dig från dina konkurrenter.

Att skapa en USP som faktiskt är unik är allt annat än enkelt och här krävs det att du använder den kreativa delen av din hjärna. Var inte heller rädd för att diskutera saken direkt med dina kunder – fråga varför dom köper från just dig och se om du kan utforma en USP utifrån detta!

6. Lyft fram rekommendationer

Att någon annan rekommenderar det du säljer väger betydligt tyngre än att du rekommenderar det. Vårda dina relationer till nöjda och återkommande kunder och låt dom bli en del av din marknadsföring.

Att ha produktambassadörer är viktigt, så pass viktigt att ambassadörskap de senaste åren vuxit till en egen disciplin inom marknadsföring – nämligen ”influencer marketing”.

Med det sagt – att lyfta fram ”influencers”, som har fått betalt för att marknadsföra dina produkter, är inte poängen med denna punkt. Allra bäst är det om du istället har möjlighet att lyfta fram betalande kunder. Personer som är så pass nöjda med sitt köp att de med glädje rekommenderar dina produkter och tjänster utan krav på motprestation från din sida. Det bidrar till din trovärdighet och ger en känsla av trygghet för potentiella kunder.

rekommendationer från kunder ökar konverteringar

7. Personligt

Tänk på hur du använder språket. Du vill att kunden ska känna sig speciell. Visa att dom är i fokus genom din kommunikation. Försök således att använda ”du” istället för ”vi”.

Exempel:

Du får fri frakt på alla dina köp över 300 kr.”

Istället för…

”Vi erbjuder fri frakt på alla köp över 300 kr.”

8. FOMO

FOMO står för ”Fear Of Missing Out”. Begreppet är relativt nytt, men känslan är lika gammal som människans tid på jorden (nåja). Vi vill inte missa saker och vi vill inte känna oss utanför.

FOMO

Använd detta till din fördel.

Det kan t.ex. vara att genom att släppa en limiterad version av en viss produkt, använda sig av tidsbegränsade erbjudanden eller genom att varna besökaren när det är få produkter kvar i lager.

Men det kan också vara mer positivt laddade incitament. Så som; ”De 100 första som köper nya Mercedes-Benz X får gratis service i 5 år”.

9. Var proaktiv

Att proaktivt lyfta olika frågor som kan tänkas hindra en potentiell kund från att ta ett beslut om att köpa din produkt eller tjänst kan vara ruggigt effektivt.

Använd kundsupport-teamets samlade erfarenhet när du utformar dina kampanjer. Vilka frågor ställs mest frekvent och hur brukar ni svara på dessa? Brainstorma och sätt ihop en FAQ som ni inkluderar på er landningssida.

Förklara även proaktivt vad som händer efter att kunden har genomfört sitt köp.

Exempel:

  1. ”Efter att du har lagt din beställning så kommer du att få ett meddelande från oss med alla detaljer kring ditt köp och en spårningskod så att du kan följa din beställning.”
  2. ”Inom 12 timmar skickar vi din produkt.”
  3. ”När du har mottagit produkten har du 30 dagar öppet köp. Du kan när som helst under denna period lämna tillbaka produkten och få full återbetalning. No questions asked.”

3 vanliga misstag: Undvik detta

Det finns en rad fällor som det är lätta att trilla ner i när man arbetar med konverteringsoptimering. Här är några av de vanligaste. Undvik som om de vore pesten!

1. Din landningssida har flera mål och ett spretigt fokus

Föreställ dig att du de närmaste veckorna ska släppa en helt ny produkt. En produkt som fullständigt förändrar spelreglerna i din bransch. Du är taggad inför lanseringen och idéerna bokstavligen sprutar ur dig. Du vill berätta allt om din nya produkt. Hela världen måste få höra om den.

Andas.

andas

Det är toppen att du är exalterad, men du behöver förmodligen inte berätta om alla små detaljer som rör din produkt. De må vara intressanta för dig, men riskerar att förvirra dina potentiella kunder. Fokusera istället på värdet av din produkt. Problemen som den löser för kunden.

Enligt samma logik är förmodligen inte hela världen din målgrupp (om den är det – grattis till dig).

En landningssida bör ha ett (1) mål och inrikta sig på en (1) målgrupp.

2. Confirmation bias

En stor risk inom konverteringsoptimering, och all typ av optimering, är något som på engelska kallas ”confirmation bias”. På svenska ”bekräftelseförskjutningen”.

Vilket i praktiken innebär att du har en förutfattad idé om vad som fungerar (eller inte fungerar). Du är med andra ord partisk.

Efter att du har sjösatt din idé letar du – med ljus och lykta – efter saker som bekräftar din ursprungliga övertygelse. Trots att resultatet i själva verket kanske visar något annat.

confirmation bias

Försök att alltid ha ett öppet sinne och be om feedback och idéer från andra.

3. Att inte våga experimentera med sidor som redan presterar bra

Den här punkten kan vara relaterad till punkten ovan. Du är så nöjd med ditt arbete att du är helt övertygad om att det inte går att göra det bättre.

Den kan också härleda från en rädsla över att du ska förstöra något. Sidan i fråga kanske i dagsläget står för en stor del av dina intäkter.

Om anledningen till att du inte vågar experimentera med sidan är den senare är det helt förståeligt att du inte vill göra några större förändringar. Men du kan alltid göra förändringar i små steg, och rulla tillbaka ändringarna om resultatet inte är bra.

Du bör dock alltid – på ett eller annat sätt – experimentera med högpresterande sidor. Anledningen är enkelt matematik; en procentuellt liten ökning av konverteringar leder till större resultat än samma förändring på en sida som redan från början presterar sämre.

Vad är en bra konverteringsgrad?

Det finns inget absolut tal, eller entydigt svar på vad en ”bra konverteringsgrad” är. För någon som säljer en bil för ett par hundratusen kan en konverteringsgrad på 5% vara bra, medan samma konverteringsgrad förmodligen är katastrofal för någon som säljer ett billigt mobilskal. Vad som är en bra konverteringsgrad för just dig och dina produkter eller tjänster räknar du enkelt ut genom att dividera nettoresultatet med den totala kostnaden för dina insatser. Dvs. din ROI (Return on Investment).

Strategisk konverteringsoptimering

strategisk konverteringsoptimering

Okej, nu när vi har gått igenom vad konverteringsoptimering betyder och en rad olika CRO-tekniker som marknadsförare använder för att öka konverteringsgraden på sina landningssidor har vi nått fram till den delen av konverteringsoptimering som många glömmer, eller i värsta fall ignorerar.

Nämligen strategisk konverteringsoptimering.

Jag menar nämligen att det är av yttersta vikt att du lyfter blicken och ser till helheten om du ska nå bra resultat. De flesta konverteringsmetoder som jag har beskrivit ovan är endast applicerbara i slutet av en konverteringsprocess – och kommer bara att ge resultat om kunden redan har en viss medveten om värdet av det du erbjuder och finner det intressant.

I den här delen av guiden beskriver jag hur du lotsar kunden, genom marknadsföringstratten, till denna fas av sin köpresa. Jag kommer även att visa ett konkret exempel på hur Libero använder sökmotoroptimering för att åstadkomma detta.

Marknadsföringstratten (Marketing Funnel)

Marknadsföringstratten, även kallad kundresan (eller på engelska ”customer journey”), beskriver de olika steg som en typisk kund går igenom innan de beslutar sig för att genomföra ett köp.

Låt oss gå igenom den steg-för-steg!

marknadsföringstratten

1. Medvetenhet

Förutsatt att du inte är typ Coca-Cola eller Apple (och ständigt med på listor över världens mest igenkända varumärken) bör du aldrig utgå från att potentiella kunder känner till ditt företag eller förstår sig på värdet av de produkter och tjänster som du säljer.

medvetenhet

Det första du behöver göra är med andra ord att presentera dig, ditt företag, era tjänster eller produkter och väcka en medvetenheten hos kunden. I det här steget får du gärna skoja till det lite, men se samtidigt till att du levererar substans – något av värde.

Innehållet bör inte vara för långt, du vill inte tråka ut din nya bekantskap – men tillräckligt långt för att du ska hinna väcka ett intresse. Det ska inte heller vara för ”tekniskt” – men samtidigt tillräckligt tekniskt för att du ska framstå som trovärdig och kunnig inom ditt expertområde.

Det är en balansgång.

Typ av innehåll som är perfekt för denna del av marknadsföringstratten:

  • Blogginlägg
  • Infografik
  • Videos

Marknadsföringskanaler:
Sökmotorer (SEO), Youtube, Sociala Medier.

Mål:
Driva relevant trafik. Kunden blir medveten om att du finns och du väcker ett mer allmänt intresse för din typ av produkter eller tjänster.

2. Intresse

Okej, så kunden känner till dig som en av aktörerna i din bransch. Nu vill de veta mer om hur saker och ting fungerar, och du har chansen att förklara varför de ska välja just dig som sin leverantör.

Det är dags för dig att briljerade och bygga upp din auktoritet inom området.

I det här steget gäller det att vara lite ”bjussig” och att utan kostnad dela med dig av material som har ett verkligt värde. Jag tänker på guider, fallstudier och rapporter. I utbyte mot materialet ber du om besökarens kontaktuppgifter snarare än pengar.

vetenskap

Typ av innehåll för denna del av marknadsföringstratten:

  • Guider
  • Fallstudier
  • Rapporter
  • White Papers
  • Webinars
  • Mallar

Marknadsföringskanaler:
Sökmotorer (SEO), Youtube.

Mål:
”Mjuka konverteringar”. Du utbildar kunden, väcker dennes intresse för just ditt företag och börjar samla in kvalificerade leads.

3. Begär

När kunden har kommit så här långt i sin köpprocess är det dags att på riktigt börja arbeta med olika CRO-tekniker. Din landningssida ska ha ett tydligt fokus och all överflödig information bör skalas bort.

Kunden känner nu till vad du erbjuder och finner det intressant – det är dags att omvandla intresset till ett begär och stänga affären.

begär

I det här skedet gäller det att exponera dina potentiella kunder för slagkraftiga produktjämförelser och tydliga anledningar samt incitament att genomföra sitt köp nu, av just dig.

Typ av innehåll som är perfekt för denna del av marknadsföringstratten:

  • Produktjämförelser
  • Kundcase
  • Rekommendationer
  • Konsultation
  • Demos
  • Freemiums
  • Erbjudanden
  • Rabattkoder

Marknadsföringskanaler:
Sökmotorer (PPC & SEO), Display annonser, Sociala Medier, Email.

Mål:
Inkomstbringande konverteringar.

Exempel: Den 9+ månader långa konverteringsprocessen

Teori i all ära, men när jag började skriva den här guiden kände jag att jag behövde hitta ett riktigt bra exempel på långsiktig konverteringsoptimering. Som visar hur strategin kan appliceras i praktiken.

Efter lite research fastnade jag för Libero – ni vet, blöjföretaget.

De är grymma på att med hjälp av SEO säkerställa att de är närvarande under samtliga delar av sina potentiella kunders (dvs. blivande och nyblivna föräldrar) kundresa.

1. Medvetenheten för varumärket Libero etableras tidigt
Libero börjar bearbeta dig som är en potentiell kund tidigt. Innan du ens blivit gravid, och långt före det att du faktiskt fått barn. Det enda som krävs är att du funderar på att skaffa barn för att Libero ska vilja inleda en relation med dig.

Libero SEO

Företaget rankar på Googles förstasida för 49 olika söktermer kopplade till att ”bli gravid”, enligt SEO-verktyget SEMrush. Konkurrenten Pampers? Noll topp 10-placeringar.

2. Libero positionerar sig som experter inom ämnet och erbjuder dig att bli medlem i ”klubben”!
Efter att ha etablerat en relation med dig som potentiell kund så fortsätter Libero att dela med sig av sina kunskaper under hela graviditeten. Vecka-för-vecka erbjuder det svar på de vanliga frågor rörande den nio månader långa resan mot förlossningen. Allt ifrån vilken mat du kan äta till vanliga graviditetssymptom.

För att ta relationen till nästa nivå erbjuder de dig även att bli en del av ”Libero-klubben” och få en gratis startbox för din kommande bebis.

libero graviditet

Totalt rankar Libero på Googles förstasida för 2 200 olika söktermer innehållande ordet ”gravid” – för 575 av dessa innehar företaget en topp 3-position. Motsvarande siffra för konkurrenten Pampers är 276 (topp 10), respektive 50 (topp 3).

3. En lojalitet formas
När ditt barn slutligen har fötts fortsätter Libero att ge råd kring vanliga frågor som nyblivna föräldrar har, ända upp i till 4 års ålder.

bygga lojalitet

Libero rankar på Googles förstasida för 1 200 söktermer relaterade till ordet ”bebis” och 835 termer relaterade till ”barn”. Motsvarande siffra för Pampers är 149 respektive 100.

I det här skedet har du förmodligen blivit medlem i Libero-klubben och laddat ner deras app där du får bonusar för varje blöjköp du gör. Du har med andra ord, efter 9+ månaders bearbetning, blivit en lojal kund.

Slutsats

Precis som jag nämner i ingressen är konverteringsoptimering något som bör genomsyra hela den övergripande strategin för din online-närvaro.

Genom att etablera ett nära samarbete mellan dina CRO-specialister och SEO-specialister (samt övriga digitala marknadsförare i din organisation) kan du med en relativt enkel strategi, där du säkerställer att du bearbetar kunden genom hela kundresan, få en kraftig hävstångseffekt på konverteringsgraden.

Har du några tankar eller funderingar kring innehållet i guiden? Eller kanske ett tips på någon konverteringsmetod som jag har missat? Låt mig veta i kommentarsfältet nedan!

Letar du efter liknande inlägg? Här kommer några tips!




Vill du ha fler tips på hur du ökar trafiken till din sajt? Sajna upp för mitt nyhetsbrev nedan så får du ett meddelande så fort jag har något nytt att komma med.


RICHARD ÅHLIN
SEO-specialist med över 7-års erfarenhet av att driva organisk trafik. Brinner för webben och digital marknadsföring.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *