Länkstrategi: Lär dig att bygga länkar för SEO (guide)


Richard Åhlin

Lästid: ca 14 minuter.
Inlägget uppdaterades senast den 22 november 2021
Guide: Länkstrategi
Länkar är en av tre grundpelare inom sökmotoroptimering. Tillsammans med din sajts tekniska förutsättningar att indexeras av sökmotorer och dess innehåll utgör länkar själva fundamentet för en lyckad SEO-satsning.

I den här SEO-guiden går jag igenom allt som du behöver veta för att lyckas med din länkstrategi.

  • Hur SEO-länkar värderas
  • Bästa strategierna för att bygga länkar
  • Mina favoritverktyg för länkbygge
  • De vanligaste fällorna (som du bör undvika)

Därför bör du ha en länkstrategi

Länkar är ett omdebatterat ämne inom sökmotoroptimering.

På ena sidan har vi de som påstår att länkar är viktigare än allt annat och att det är i det närmaste omöjligt att ranka en sida utan att massvis av länkar pekar mot din sajt.

I den andra ringhörnan har vi de som hävdar att länkbygge är en utdöende strategi och att Google för länge sedan har slutat värdera antalet länkar som pekar mot en sida. De enda länkar som räknas är – enligt denna grupp – organiska, högkvalitativa, länkar.

Sanningen är, som så ofta, förmodligen någonstans mittemellan. Länkar till din sajt är fortfarande väldigt viktiga, medan länkspam fungerar allt sämre. Därmed är det såklart viktigare än någonsin att ha en bra, och kanske framför allt hållbar, länkstrategi.

Är du en av dom som tror att länkar har spelat ut sin roll? I sådana fall vill jag passa på att visa upp Search Console-data för en sajt som jag själv byggde under förra året (2020). Grafen visar, svart på vitt, kraften av länkar.

Exempel på effekten av en bra länkstrategi:

Effekten av länkbygge.

Är du intresserad av att läsa mer om sökmotor- och konverteringsoptimering? Sajna upp för mitt nyhetsbrev så får du ett meddelande så fort jag har något nytt att komma med.

För full transparens ska även tilläggas att det även finns gott om exempel på sidor som jag har lyckats ranka med, på konkurrensutsatta sökord, utan några som helst länkar. Det tar dock längre tid, och resultatet är svårare att förutspå.

Hur värderas länkar inom SEO?

Hur värderas länkar inom SEO

Innan vi kikar närmare på mina tips om hur du lägger upp en bra länkstrategi så vill jag prata lite om olika länkars värde. Som jag har varit inne på tidigare värderas nämligen inte alla länkar lika av sökmotorerna. Vissa kan tvärtom vara direkt skadliga. Det finns en hel rad olika faktorer som avgör hur bra en länk som pekar mot din sida är. Här har jag samlat de allra viktigaste.

(Om du känner att du redan har koll på dessa bitar kan du klicka här för att komma direkt till mina tips på strategier.)

Auktoritet

Såväl auktoriteten för sajten i stort som för den specifika sidan där länken ligger tas i beaktande när Google bedömer värdet av en länk. Myndighets-sajter är ett vanligt exempel på sajter som ofta har en hög auktoritet, men även sajter som är högt ansedda inom sin nisch uppfattas som auktoritära av sökmotorerna.

Något förenklat kan en länk från en auktoritär sida vara värd mer än 100 sämre länkar. Så viktig är denna faktor.

Relevans

Ju mer relevant (inom din nisch) sajten som länkar till dig är, desto bättre. Om sajten är helt irrelevant kan länken i värsta fall vara skadlig, då den anses onaturlig av sökmotorer.

Exempel:
Om du har en sajt där du säljer tält är förmodligen en länk från ett Outdoor-magasin mer värd än en länk från en skvallertidning, även om skvallertidningen är en större och populärare sajt.

Det går att diskutera vad som är de viktigaste länkarna – de med hög auktoritet eller relevans. Frågar du de flesta SEO:are tror jag att de skulle svara auktoritet, men frågar du Google-anställda tenderar de att svara relevans. Min slutsats blir därför att du bör försöka attrahera bådadera.

Länkens position på sidan

Om du kan välja så vill du att din länk ska placeras i det huvudsakliga innehållet på en sida. En sådan länk kommer nämligen att vara mycket mer värdefull än en länk som ligger gömd i sidans footer eller sidebar (så kallade site wide-länkar), även om den bara visas på en sida istället för på samtliga sidor på den aktuella sajten.

Ankartext

Ankartexten är den text som syns för användaren. Alltså själva textinnehållet som länkas till din sajt.

Ankartext

Sökmotorer läser av denna text för att bedöma vad sidan som det länkas till handlar om – därför är det viktigt att den är både är relevant och innehåller den aktuella sidans viktigaste sökord. Dock kan det vara smart att använda olika varianter/synonymer till ditt viktigaste sökord, då flera länkar med exakt samma ankartext kan uppfattas som ”spam”.

Sammanhang

Det är även viktigt vad texten närmast där länken ligger i handlar om, dvs texten som omgärdar själva ankartexten. Du kanske redan gissade det vid det här laget, men även den bör vara relevant.

Det är liksom inte naturligt att en paragraf som handlar om båtmotorer helt plötsligt länkar till en sida om digital marknadsföring.

Nofollow vs. Dofollow-länkar

När den som länkar sätter en rel=”nofollow”-tagg på sin länk signalerar det att personen som länkar till sidan inte nödvändigtvis ger sitt stöd för- eller godkännande av sajten de länkar till.

En rel=”dofollow”-tagg signalerar det motsatta.

Ur ett SEO-perspektiv vill du naturligtvis att länkarna som pekar mot din sajt ska vara uppmärkta med ”dofollow”, men på senare år har Google ändrat sin inställning till ”nofollow”-länkar och kommunicerat att även dessa ger någon slags länkkraft (om än mindre).

Så bygger du kvalitativa länkar din sajt

Så hur ska du då lägga upp din länkstrategi, för att få hållbara resultat och länkar som hjälper snarare än stjälper din sajt? I grund och botten handlar det om att skapa fantastiskt innehåll som folk vill länka till. Svårare än så är det inte (och tyvärr inte heller lättare). Här kommer nio av mina bästa tips för att skapa ”länkvärdigt” innehåll och maximera antalet länkar som din sajt attraherar!

1. Blogga

Om din sajt inte har en blogg är det dags att du skaffar en. En blogg är nämligen varje sökmotoroptimerares bäste vän. Den ger dig ett ställe där du kan lägga ut texten och skapa innehåll som kanske inte har någon naturlig plats på övriga delar av din sajt.

Bra och intressanta blogginlägg (som du har lagt ner tid och grundlig research på) leder inte sällan till länkar från personer som använder din blogg som källa när de själva publicerar nytt innehåll. Fokusera på kvalité framför kvantitet, och tänk på att innehållet du skapar ska vara värt att länka till.

2. Skapa länkbeten

Skapa länkbeten

Att skapa länkbeten kan vara relativt tidskrävande, men är förmodligen också den punkt som (väl utförd) ger allra bäst resultat. Det handlar, något förenklat, om att skapa unikt innehåll – som inte går att hitta någon annanstans och således används som källa för annat innehåll på webben.

Skapa infografik
Folk älskar snyggt grafik som visualiserar intressant statistik och användbara insikter. Så pass mycket att de tenderar att ”låna” den här typen av innehåll för använda den på sina egna sajter (och förhoppningsvis då länka tillbaka till källan, som sig bör).

Detta är såklart något du ska utnyttja i din länkstrategi.

Använd googles bild-sök för att med jämna mellanrum undersöka om det är någon som använder din bild utan att ange källa. Skulle så vara fallet är det bara att kontakta sajtägaren och be dom hänvisa till dig med en länk.

Exempel på infografik:

9 tips för att bygga länkar (SEO)

Genomför intressanta undersökningar
Bli källan som andra refererar till. Hitta ett ämne inom din nisch där det saknas kvalitativa samt intressanta undersökningar och genomför den!

Det är knepigt och det kommer förmodligen ta lite tid – men det kommer att vara värt det.
En undersökning som påvisar något nytt inom ett ämne som många är intresserade av kommer nästan garanterat ge dig länkar.

OBS! Skapa en ordentlig sida där du presenterar resultatet av din undersökning. Undvik trötta PDF-filer – du vill inte att de inkommande länkarna ska peka på en PDF.

Bygg användbara verktyg
Den punkt kräver att du är lite teknisk, eller kan ta hjälp av en utvecklare. Eller är duktig på att Googla! Du ska nämligen ge dig i kasst med att bygga ett verktyg som andra har användning av och rekommenderar (länkar till) vidare.

Jag håller på med ett sådant projekt (ej klar) på den här sajten, där jag bygger en textredigerare (som jag har valt att kalla pre:Pub) med en inbyggd SEO-assistent som ger dig tips på hur du ska utforma din text för att göra den mer SEO-vänlig.

pre:Pub seo-assistent

Ett annat exempel på ett användbart verktyg skulle t.ex. kunna vara en BMI-kalkylator om du har en sajt som fokuserar på träning och hälsa:

Exempel på länkbete

3. Skriv listor

För… Vem gillar inte roliga och intressanta listor? 

Listor får i snitt fler inlänkar än någon annan typ av innehåll. Mer än quiz, videos och infografik. Detta enligt en undersökning från BuzzSumo och Moz (visst nämnde jag att undersökningar attraherar länkar? 🙂).

4. Gästblogga på andras sajter

Att gästblogga på andras sajter leder inte sällan till fina länkar (i utbyte mot ditt kvalitativa innehåll).

Ett tips är dock att inte bara slänga ur dig förfrågningar till höger och vänster, då du lätt framstår som påträngande och oseriös.

Var personlig och förberedd en konkret idé på ett ämne som du kan skriva om (som passar sajten i frågas målgrupp) och inkludera gärna ett exempel (eller utdrag ur texten) när du kontaktar sajtägaren.

Det ska dock nämnas att Google för ett par år sedan gick ut och varnade för ”spammiga” gästbloggar, och meddelade att länkar från denna typ av inlägg inte kommer att hjälpa din ranking.

Därför är det av yttersta vikt att dina gästinlägg inte bara skapas i syfte att få en länk – de bör vara kvalitativa och tillföra ett värde på sajten där de publiceras. Vidare bör du passa dig för att använda samma ankartext varje gång du skriver en gästblogg.

5. Flytta ditt pressrum

Förvånansvärt många företag publicerar sina pressmeddelanden på en extern domän. Detta trots att pressmeddelanden kan vara riktiga länkmagneter.

Undvik att den länkkraften går till sidor som Mynewsdesk. Ta kontroll över ditt innehåll!

6. Kontakta sajter med dåliga och trasiga utlänkar (outreach)

Scanna Internet efter trasiga och inaktuella länkar, eller texter som saknar (men skulle behöva) bra källor. Tipsa om att din sida erbjuder mer/bättre/aktuellare information om det specifika ämnet.

För att öka vikten av ditt mejl kan du passa på att förklara för sajtägaren att trasiga utlänkar kan ha en negativ effekt på deras SEO. Men undvik såklart att framstå som en besserwisser!

Precis som jag nämnde under punkt 4 är det en fördel om ditt mejl är personligt. Du vill undvika att skicka runt meddelanden som är uppenbara massutskick.

7. Analysera dina konkurrenters länkar

Vilka sajter länkar till dina konkurrenter? Om du har bättre och/eller mer aktuellt innehåll om det berörda ämnet kan du kontakta länkkällan för att artigt fråga om dom inte ska uppdatera sin källa.

Det fina med den här länkstrategin är att i samma stund som du vinner en länk så förlorar din konkurrent en.

stjäl konkurrenters länkar

8. Utnyttja ditt professionella nätverk

Ditt professionella nätverk består många gånger av mängder av potentiella möjligheter att relativt enkelt införskaffa bra länkar, inte minst om du driver en e-handel. Kontakta dina leverantörer, återförsäljare samt branschkollegor (men kanske inte direkta konkurrenter) och be dom länka till din sajt från relevanta sidor på deras sajt.

Du kanske till och med har anställda som driver privata bloggar eller webbsidor? Fråga dom också! Det värsta som kan hända är att du får ett nej.

9. Se över dina befintliga länkar och redirects

Se över befintliga länkar till din sajt. Är det någon länk som pekar mot en sida som inte längre finns? Redirecta till en relaterad sida på din sajt snarast! Det är betydligt lättare att fixa till länkar som du redan har än att införskaffa nya.

Interna länkar

Google analyserar inte bara länkar till din sajt. Utan även länkar mellan olika sidor på din sajt. Interna länkar är en viktig del av en bra länkstrategi, och har en stor fördel mot inkommande länkar: du har full kontroll över dom. Missa inte chansen att förbättra din interna länkstruktur.

Med hjälp av interna länkar kan du signalera till sökmotorer vilka sidor du tycker är viktigast på din sajt (de med flest interna länkar som pekar mot dom) och hur olika sidor hänger ihop i relation till varandra. Med andra ord, interna länkar visar Google hur hierarkin och strukturen ser ut på din sajt.

Dessutom kan du genom att länka internt fördela, eller ”portionera” ut, den externa länkkraften som en specifik sida har till andra sidor på din sajt.

Att förbättra din interna länkning för övrigt ett utmärkt sätt att optimera din sajts ”crawl budget”. Se till att inte ha massa länkar som pekar mot 404- eller 301-sidor, då det kommer ”stjäla” värdefull tid och resurser som Google lägger på att spindla din sajt.

Utgående länkar

Tänk dig Google som den där sura läraren som de flesta av oss någon gång haft. Sökjätten är nitisk när det kommer källkritik och bedömer således även dina utgående länkar.

Därför bör även utgående länkar vara en del av din länkstrategi. Det är viktigt att du bara länkar till relevanta, trovärdiga och auktoritära sidor. Se även till att inga av dina utgående länkar pekar mot trasiga sidor.

5 verktyg för att analysera och bygga länkar

verktyg för att analysera och bygga länkar

Som med (typ) allt SEO-arbete är bra verktyg a och o när du ska sjösätta din länkstrategi. Nedan har jag samlat mina fem favoritverktyg för att analysera din sajts länkprofil och bygga nya länkar.

Fler användbara SEO-verktyg hittar på den här sidan ->.

Google Search Console

I gratisverktyget Google Search Console kan du se alla inkommande länkar till din sajt. Du kan också se fördelningen av dina interna länkar och en lista över de mest använda ankartexterna.

Här kan du även meddela Google om du vill avvisa (disavow) några länkar till din sajt. T.ex. spam.

Webbsida: Search.Google.com

Screaming Frog

Screaming Frog är ett av de populäraste verktygen för att crawla/spindla en sajt. Verktyget kan användas för att analysera dina interna länkar, utgående länkar och (tillsammans med importerad data från t.ex. Google Search Console) även inkommande länkar. Screaming Frog är mitt go-to-verktyg för att hitta trasiga länkar!

Webbsida: ScreamingFrog.co.uk

SEMrush

SEMrush är ett så kallat ”all-in-one”-verktyg och tillåter dig att göra bra mycket mer än att ”bara” analysera länkar. Läs hela min SEMrush-guide här. Vad det gäller just länkar kan SEMrush hjälpa dig med att analysera dina egna länkar, din konkurrenters länkar (väldigt användbart) och att hitta nya länkmöjligheter. Om jag bara fick välja ett så är SEMrush mitt favoritverktyg för att bygga länkar – det har allt du behöver.

Webbsida: SEMrush.com

SE Ranking

Jag brukar beskriva SE Ranking som ”SEMrush Light”. Det mesta funktioner som SEMrush erbjuder, erbjuder även SE Ranking men till ett billigare pris. Verktyget är inte fullt så användarvänligt eller riktigt lika kraftigt men bör räcka gott och väl för dom flesta.

Webbsida: SERanking.com

Hunter.io

Hunter.io är egentligen varken ett SEO-verktyg eller ett verktyg för att hitta eller analysera länkar. Hunter.io hjälper dig att skrapa sajter efter mejladresser. Något som är extremt hjälpsamt när du arbetar med olika outreach-projekt.

Webbsida: Hunter.io

Tveksamma länkstrategier

Avslutningsvis vill jag dela med mig av ett par länkstrategier som jag höjer ett varningens-finger för. Följande strategier fungerar (ibland) kortsiktigt, men riskerar långsiktigt att få motsatt effekt ifall Google bedömer tillvägagångssättet som oetiskt och därmed bestämmer sig för att straffa din sajt. När din sajt väl har straffats är ofta vägen tillbaka till en hyfsat position i sökresultatet lång. Följande metoder går emot Googles Webmaster Guidelines.

Köpa länkar

Att köpa länkar var länge extremt vanligt bland SEOs. Och är nog, om man ska vara ärlig, fortfarande det. Men det är oetiskt och går emot Googles riktlinjer. Åtminstone om de inte märks upp som köpta.

En annan anledning till att du bör undvika att köpa länkar är att det snabbt blir dyrt. Ofta säljs länkar som en typ av abonnemang. Så fort du slutar betala så tas länken bort.

Länkkataloger

Det finns mängder av länkkataloger där ute. Sajter utan något riktigt innehåll, vars enda syfte är att boosta SEOn för andra sajter. Dessa länkar ger ofta ingenting, då de är så pass lågkvalitativa. Lägg inte din dyrbara tid på att scanna Internet efter kassa länkkataloger.

Byta länkar

Att byta länkar är ytterligare en metod som i de flesta fall har spelat ut sin roll. Visst, det kan funka om du gör det snyggt och sajten som du byter med är relevant inom ditt område – men att byta länkar hejvilt på ett onaturligt sätt riskerar att straffa sig.

Spamma kommentarsfält

Det är fortfarande orimligt många som, i ett försök att boosta den egna länkkraft, ägnar sig åt att spamma olika kommentarsfält med länkar till sin sajt. Till er vill jag bara säga; sluta. Det fungerar inte längre.

Jag får dagligen rensa bort den typen av kommentarer från den här bloggen.

Har du något tips på bra länkstrategier som har fungerat för dig? Kommentera gärna nedan!

Letar du efter liknande inlägg? Här kommer några tips!




Vill du öka trafiken till din sajt?

Sajna upp för Sveriges bästa nyhetsbrev om SEO! 🚀

Som prenumerant får du (bland mycket annat) tillgång till:

  • De senaste trenderna inom SEO
  • De bästa SEO & CRO-guiderna
  • Exklusiva tips och spaningar som jag bara delar i mitt nyhetsbrev

Richard Åhlin
SEO-specialist med över 7-års erfarenhet av att driva organisk trafik som brinner för webben och digital marknadsföring. Jag arbetar sedan 2020 som SEO-specialist för ljudbokstjänsten BookBeat och har tidigare erfarenhet från byråvärlden.

Kontakta mig:
LinkedIn ->
richard.aahlin(at)gmail.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *