Metabeskrivningen har den enskilt största inverkan på antalet klick från Google (studie)


Richard Åhlin

Lästid: ca 3 minuter.
Inlägget uppdaterades senast den 18 februari 2021
En ny studie från Ignite Visibility konstaterar att metabeskrivningen är det element som påverkar överlägset flest personer att klicka på en specifik sida i det organiska sökresultatet. Därefter kommer varumärkesnamnet och först på tredje plats kommer sidans titel. Studien visar även att det skrivna ordet fortfarande bör prioriteras när du skapar innehåll och att en stark organisk position inte kan ersättas av betalda annonser.

Hur viktig en sidas metabeskrivning är har varit omdebatterat men nu visar en färsk studie från Ignite Visibility att den är det element som påverkar flest personer att klicka på en sida, och således är nästintill avgörande om du vill driva trafik från Google. Undersökningen som är baserad på svar från 500 personer i åldern 25-60 och frågan som ställdes var: ”Vad har störst inverkan på ditt beslut att klicka på ett sökresultat?”.
Resultatet är en överväldigande seger för metabeskrivningen, då hela 62.9% anger att den har störst påverkan på deras beslut att besöka en viss sida. 24.2% anger att varumärket spelar störst roll, medan endast 13% påstår att titeln har störst inverkan på deras val.

CTR faktorer

Det skrivna ordet utklassar fortfarande video, bild och ljud

Studien visar också att det skrivna ordet fortfarande är kung och att de senaste årens hype kring rörligt innehåll kanske bör tas med en nypa salt. De flesta föredrar nämligen fortfarande ett skrivet svar på sin sökning.
På frågan ”När du söker online, vilken typ av innehåll föredrar du i allmänhet?” svarade hela 55.1% av de tillfrågade att de främst uppskattar skrivet innehåll, nästan dubbelt så många som de som föredrar bilder (29.1%) och först på tredje plats kommer video med 13.8%. Endast 2% värdesätter ljudinnehåll främst.

innehåll

Organisk ranking är mer värd än betalda annonserna

Jag vill även lyfta fram en insikt från studien som belyser vikten av sökmotoroptimering, och det organiska sökresultatets styrka i förhållande till betalda annonser. En stark position i det organiska sökresultatet ses nämligen som ett kvalitetstecken. En klar majoritet, på hela 85.2%, av de tillfrågade svarade att de föredrar att klicka på ett organiskt resultat framför betalda annonser.

organisk vs. betald trafik

Därtill angav hela 66.7% av respondenterna att deras vilja att använda Googles sökmotor skulle minska om företaget bestämde sig för att öka antalet annonser ytterligare. Som SEO-specialist hoppas jag – kanske något naivt – att sökjätten tar åt sig av denna insikt. Idag består SERPEN (Search Engine Results Page) av upp till 4 textannonser innan det organiska sökresultatet, och inte sällan visas även shopping annonser samt annonser längst ner i sökresultatet. Google riskerar att skrämma bort användarna genom att ”kladda ner” sökresultatet för mycket.

Övriga slutsatser från studien

I övrigt visar studien att personlig integritet är viktig och att varumärkeskännedom spelar roll men inte avgörande när personer beslutar sig för vilket sökresultat de ska klicka på. Dessutom anger de flesta användarna att de är nöjda med det sökresultat som Google presenterar för dom och anser att sökjätten oftast lyckas besvara deras frågor. Även om undersökningens omfattning är ganska begränsat (500 respondenter) så ger den många intressanta svar på användarnas sökbeteende och, inte minst, att SEO fortfarande är en kraftfull kanal.

Är du intresserad av att läsa mer om sökmotor- och konverteringsoptimering? Sajna upp för mitt nyhetsbrev så får du ett meddelande så fort jag har något nytt att komma med.

Letar du efter liknande inlägg? Här kommer några tips!




Vill du öka trafiken till din sajt?

Sajna upp för Sveriges bästa nyhetsbrev om SEO! 🚀

Som prenumerant får du (bland mycket annat) tillgång till:

  • De senaste trenderna inom SEO
  • De bästa SEO & CRO-guiderna
  • Exklusiva tips och spaningar som jag bara delar i mitt nyhetsbrev

Richard Åhlin
SEO-specialist med över 10 års erfarenhet av att driva organisk trafik. Brinner för webben och digital marknadsföring. Jag jobbar som Head of SEO på Carla. Har tidigare, bland annat, arbetat som SEO Team Lead på Precis Digital, SEO Manager på Webhallen och som SEO-specialist på ljudbokstjänsten BookBeat.

Kontakta mig:
LinkedIn ->
richard.aahlin(at)gmail.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *