Så skriver du en bra metabeskrivning och ökar din CTR

Så skriver du en bra metabeskrivning och ökar din CTR (guide)


Den 10 februari 2021

Lästid: ca 8 minuter.

Artikeln uppdaterades senast den 12/02/2021

Metabeskrivningen är något så ovanligt som ett SEO-element som inte har någon direkt påverkan på din ranking. Trots det är den viktigt av två enkla anledningar: dels hjälper en bra text dig att driva värdefull trafik till din sajt och dels är just click-through-rate (enligt de flesta) en rankingfaktor. Låter det snurrigt? I den här guiden går jag igenom allt du behöver veta om metabeskrivningen och vad du ska tänka på när du skriver den!

Jag har tidigare skrivit om en studie från Ignite Visibility som understryker hur viktig metabeskrivningen faktiskt är.

Närmare 63% av de tillfrågade i studien angav att metabeskrivningen hade störst inverkan på vilket sökresultat de valde att klicka på.

Med andra ord har metabeskrivningen en direkt inverkan på antalet besökare som väljer att klicka på just din sajt i sökresultatet och således också en indirekt påverkan på din ranking. Indirekt i den mån att texten påverkar din sidas CTR (click-through-rate), vilket enligt de flesta bedömare och studier är en rankingfaktor – även om det inte har bekräftats av Google.

Vad är metabeskrivning?

Metabeskrivningen är en HTML-tagg vars syfte är att kort sammanfatta vad en sida handlar om. I det organiska sökresultatet visas beskrivningen under sidans webbadress samt titel.

Exempel på metabeskrivning:
metabeskrivning

HMTL-koden för metabeskrivningen ser ut så här:
<meta name="description" content="Här skriver du din fantastiska metabeskrivning.">

För att metabeskrivningen inte ska ”klippas” av Google bör den vara kortare än 920 pixlar, vilket motsvarar cirka 160 tecken. Det finns dock inga garantier för att Google använder sig av din text, även om du följer riktlinjerna för hur lång den ska vara.

Om sökmotorn tycker att ett annat textsegment på din sida är mer relevant för den aktuella sökningen kan de välja att generera en text utifrån innehållet på din sida, istället för att visa din angivna metabeskrivning.

Är du intresserad av att läsa mer om sökmotoroptimering? Sajna upp för mitt nyhetsbrev så får du ett meddelande så fort jag har något nytt att komma med.

Så skriver du en bra metabeskrivning

Tänk på metabeskrivningen som en annons för ditt sajt. Texten ger dig som webbplatsägare en ypperlig möjlighet att ”pitcha” din sida till potentiella besökare.

Texten är, som jag nämner i ingressen, i sig inte någon rankingfaktor. Att packa den full med en massa sökord som du vill ranka för kommer alltså inte ha någon betydelse för hur Google värderar din sida.

De senaste åren har det pratats mycket och ofta om att du bör optimera din sajt för användaren, och inte sökmotorer. I de allra flesta fall är påståendet inte mer än en halvsanning.

I regel är det nämligen bäst att optimera din sajt för både användare och sökmotorer. Metabeskrivningen är dock undantaget som bekräftar regeln. I och med att den inte är någon rankingfaktor kan du helt och hållet fokusera på att optimera den i syfte att attrahera potentiella besökare, det vill säga för användaren.

Hur gör man då det? Här kommer fem tips som garanterat kommer att öka antalet användare som klickar på just din sajt i sökresultatet.

5 saker du bör tänka på när du skriver din metabeskrivning

Att skriva en bra metabeskrivning är inte rocket science, men det är lätt att slarva. Nedan är några bra tips att ha i åtanke när du skriver din text.

1. Förklara värdet av att besöka just din sida

Nyckeln till en bra metabeskrivning är att förstå användarens sökintention och presentera ett värde som matchar den. Använd gärna personliga referenser så som ”genom att följa dessa råd ökade jag min CTR med X procent!”.

2. Ställ frågor och presentera svar

Väck besökarens nyfikenhet genom att ställa smarta frågor relaterade till sökningar som din sida är optimerad mot och utlova svar för den som besöker din sida.

Exempel:
Letar du efter bästa löparskon för ditt nästa maraton? Vi har testat och jämfört de populäraste skorna för långdistanslöpning.

använd frågor i metabeskrivning

3. Använd call-to-actions (CTA)

På samma sätt som du förmodligen använder olika call-to-actions på din sajt kan (och bör) du använda CTAs i din beskrivning. Få saker fungerar så bra som att uppmanna, eller instruera, användaren att göra saker. Människan är trots allt ett flockdjur.

Om vi bygger vidare på exemplet från punkten ovan skulle det kunna se ut så här:

Letar du efter bästa löparskon för ditt nästa maraton? Vi har testat och jämfört de populäraste skorna för långdistanslöpning. Klicka här för att se vinnaren!

4. Inkludera ditt primära sökord

Som tidigare nämnt kommer sökorden som du använder i metabeskrivningen inte ha någon betydelse för hur Google värderar din sida. Däremot så kommer Google att fetmarkera ord som matchar den sökning som användaren har gjort och således kommer din sida att sticka ut i SERP:en om du inkluderar sökordet i texten. Därför bör du åtminstone inkludera ditt primära, mest relevanta och trafikdrivande sökord.

Likt ”sneakers” i exemplet nedan:
fetmarkerat ord i metabeskrivningen

5. Testa olika varianter och utvärdera resultatet

Din metabeskrivning kommer förmodligen inte vara perfekt den första gången som du skriver den. Tweaka och uppdatera texten löpande för att se vad som ger bäst resultat. Du kan enkelt se en specifik sidas CTR i Search Consoles performance-rapport.

5 saker du bör undvika

Det finns en hel del vanliga misstag som du vill undvika när du skriver din metabeskrivning. Följande är några av de vanligaste.

1. Din metabeskrivning är tråkig

Gilla det eller ej, men vi lever i en värld där vi ständigt behöver ”slåss” om folks uppmärksamhet och där de flestas koncentrationsförmåga är minst sagt undermålig. Du har helt enkelt inte råd att vara tråkig. Dessutom bidrar det korta formatet att din text snabbt måste fånga dina potentiella besökares intresse.

undvik tråkiga metabeskrivningar

2. Din text är narcissistisk

Krasst utryckt – ingen är intresserad av hur bra du tycker att du är eller hur många år ditt företag har utsetts till ett ”gasellföretag”; besökaren vill veta vad de tjänar på att besöka din sida. Fokusera på värdet för användaren!

3. Metabeskrivningen är för kort

Precis som metabeskrivningen kan vara för lång (och riskera att klippas av Google), kan den vara för kort. En för kort text är lika med outnyttjad plats i sökresultatet och ökar risken för att sökmotorn väljer bort din metabeskrivning.

4. Texten matchar inte innehållet på sidan

För det första ökar risken för att Google inte använder din beskrivning om den är irrelevant, för det andra så kommer besökaren bli besviken när denne väl landar på din sida.

Visst en kreativ text som lovar mer än vad din sida kan leverera må öka CTR:en men också din bounce rate – så den verkliga nyttan är obefintlig.

5. Samma beskrivning används på flera olika sidor

De olika sidorna på din sajt bör behandla olika ämnen och bestå av unikt innehåll – på samma sätt bör din metabeskrivning vara unik. Texten beskriver ju specifikt vad den aktuella sidan handlar om och varför användaren ska besöka den.

Att använda samma text för flera olika sidor är slött och Google kommer att uppfatta beskrivningen som irrelevant.

Slutsats

Metabeskrivningen är en relativt kort textsnutt på 920 pixlar (cirka 160 tecken) och det begränsade formatet innebär såklart att det också finns begränsningar för hur många tips och tricks man kan ta till. Ovan punkter är dock ett bra ramverk att följa när man skriver texten. Jag kan nästan garantera att du kommer se en betydande ökning av din CTR om du följer dessa råd och tar några extra minuter på dig varje gång du skriver en ny metabeskrivning.

Har jag missat något tips? Kommentera gärna nedan!

Letar du efter liknande inlägg? Här kommer några tips!




🚀 Vill du ha fler tips på hur du ökar trafiken till din sajt? Sajna upp för att ta del av beprövade metoder och tips som garanterat fungerar.


RICHARD ÅHLIN
SEO-specialist med över 7-års erfarenhet av att driva organisk trafik som brinner för webben och digital marknadsföring.
Jag arbetar sedan 2020 som SEO-specialist för ljudbokstjänsten BookBeat och har tidigare erfarenhet från byråvärlden.
Besök min LinkedIn-profil.
Kontakta mig: [email protected]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *