Så skapar du en högkonverterande landningssida (guide)


Richard Åhlin

Lästid: ca 14 minuter.
Inlägget uppdaterades senast den 30 november 2021
skapa optimerade landningssidor
Slösa inte dina pengar i onödan genom att driva trafik från annonskampanjer till dåligt optimerade sidor på din sajt. I den här guiden visar jag dig hur du skapar en riktigt bra landningssida, och ökar avkastningen på dina annonspengar.

Det är relativt vanligt att företag skickar annonstrafik direkt till startsidan istället för en specifik landningssida. Och det är kanske inte så konstigt, då många ser startsidan som det huvudsakliga skyltfönster för sin verksamhet.

Problemet är att startsidan ofta har ett ganska spretigt fokus, och syftet med sidan är (eller åtminstone borde vara) att besökaren ska navigera vidare på sajten för att läsa mer om ditt företag snarare än att konvertera.

Som konsekvens blir konverteringsgraden för dina annonser låg.

Känner du igen dig? I sådana fall behöver du börja bygga konverteringsoptimerade landningssidor!

I den här guiden får du lära dig allt du behöver veta om hur du skapar en riktigt vass landningssida. Och hur du optimerar den för att konvertera dina besökare.

Jag kommer att visa dig:

  • ✅ Hur ett världskänt varumärke arbetar med landningssidor
  • 🚀 15 konkreta tekniker som ökar din landningssidas konverteringsgrad
  • 💀 Hur du undviker 4 vanliga misstag

Vad är en landningssida?

En landningssida är en sida på din sajt som du skapar av en enkel anledning: att konvertera besökaren.

Det kan t.ex. innebära att du vill få besökaren att testa en specifik produkt, sajna upp sig för ditt nyhetsbrev eller kontakta dig.

Är du intresserad av att läsa mer om sökmotor- och konverteringsoptimering? Sajna upp för mitt nyhetsbrev så får du ett meddelande så fort jag har något nytt att komma med.

Vanligtvis drivs trafiken till landningssidor via betalda annonser.

I och med att den här sidan endast har ett mål kan du lägga allt ditt fokus på att optimera landningssidan för maximalt antal konverteringar. Hit ska besökarna ändå inte komma i syfte att navigera vidare på sajten.

Visste du att?

  • Landningssidor har i snitt 154% högre konverteringsgrad än pop-ups, enligt en undersökning från Omnisend
  • Att ha fler än ett erbjudande på din landningssida kan försämra konverteringen med upp till 266%
  • Bara hälften av alla landningssidor är mobilanpassade

Exempel på en bra landningssida

Det amerikanska tv-bolaget (och numera streamingtjänsten) HBO genomförde för någon vecka sedan en nylansering av sin tjänst i Norden. Det som tidigare var HBO Nordic är numera HBO Max. I samband med lanseringen har företaget kört en aggressiv marknadsföringskampanj.

Just nu kan du sajna upp dig för tjänsten och få 50% rabatt – livet ut!

Sidan där HBO kommunicerar erbjudandet är mer eller mindre ett facit för hur en riktigt bra landningssida ska vara uppbyggd:

HBO Max - landningssida för lanseringserbjudande.

Längre ner i guiden kommer jag att plocka isär de olika beståndsdelarna av HBOs landningssida för att visa dig exakt vad de gör så bra. Och förklara hur du kan implementera samma strategi på dina egna landningssidor!

Innan du bygger din landningssida…

planera dina landningssidor

Det finns framför allt två frågor som du måste ställa dig innan du påbörjar arbetet med din nya landningssida.

Vem riktar sig landningssidan till?

Använd den data du har om dina befintliga kunder:

  • Vilka är dom?
  • Vad är deras snittålder?
  • Vad arbetar dom med?
  • Vad är viktigt när de köper denna typ av produkt?

Har du inte tillgång till denna data bör du försöka kontakta dina kunder för att intervjua dom.

Vad vill du att besökaren ska göra när de hamnar på sidan?

Din landningssida bör som tidigare nämnt endast ha ett mål. Innan du börjar bygga din landningssida behöver du såklart definiera vad det målet är.

Några exempel på vanliga mål är att få besökaren att:

  • Sajna upp sig för ditt nyhetsbrev
  • Testa din produkt
  • Köpa din tjänst
  • Kontakta dig

Först när du har identifierat din målgrupp och definierat ditt mål är det dags att påbörja bygget av din landningssida.

15 tips: så optimerar du dina landningssidor

Nedan beskriver jag femton metoder och tekniker som faktiskt fungerar och hur du kan använda dessa för att förbättra din landningssidas konverteringsgrad.

Tipsen är metoder jag själv använt, med mycket goda resultat, för att öka konverteringsgraden.

1. Förbättra laddningshastigheten

Din sidas laddningshastighet är superviktig för att du ens ska få en möjlighet att konvertera dina besökare. Faktum är att:

  • 53% av användarna som besöker dig via en mobil enhet kommer att lämna din sida om den tar över 3 sekunder att ladda, enligt Google.
  • 87% av alla kundvagnar överges om laddningstiden är två sekunder eller längre.

Med andra ord; om din sida laddar långsamt så kommer besökaren lämna din sajt snabbare än du kan säga ”Jack Sparrow”. Jag lovar.

Jack Sparrow GIF

Om du bara har tid eller resurser att prioritera ett enda av mina tips på konverteringsoptimerings-metoder så skulle jag rekommendera att du lägger all din kraft på att förbättra din sidas laddningshastighet. Så viktigt är denna punkt.

Min lista över de bästa SEO-verktygen innehåller flertalet verktyg som du kan använda för att både mäta din sajts laddningshastighet och få tips på hur du förbättra den.

2. Se till att din landningssida är mobilanpassad

mobilanpassad landningssida

Behöver jag fortfarande tjata om att alla dina sidor bör vara mobilanpassade år 2021? Ja, tydligen. Enligt techjury är bara hälften av alla landningssidor anpassade för mobila enheter.

Samtidigt står mobila enheter för mer än hälften av all webb-trafik globalt.

3. Implementera AIDA-ramverket

Jag har skrivit om AIDA tidigare, i min guide ”SEO-texter: så skriver du bra copy för både läsare och sökmotorer”. För att citera mig själv: ”AIDA är ett begrepp som härstammar från reklambranschen och är ett ramverk för hur man ”aktiverar” en kund. Ordet är en akronym för Attention, Interest, Desire, Action och Satisfaction.”

AIDA-ramverket

HBO Max använder AIDA på sin landningssida i exemplet ovan. Låt oss bryta ned de olika beståndsdelarna:

Attention

HBO fångar besökarens uppmärksamhet direkt i rubriken med ett mycket slagkraftigt erbjudande; ”50 % RABATT
LIVET UT*”. I det här fallet är det väl mer själva erbjudandet än copyn som är stark. Skulle jag skriva om rubriken hade jag kanske satsat på ”HALVA priset. HELA livet.”, som enligt mig är en slagkraftigare text.

attention på HBOs landningssida

Interest

I nästa steg spänner HBO musklerna för att väcka besökarens intresse och visar sina mest populära serier och filmer.

interest på HBOs landningssida

Desire

För att väcka besökarens begär använder sig sedan HBO Max av några väl valda USPar…

3 enheter – Streama på tre enheter samtidigt.
5 profiler – Lägg till upp till 5 profiler för vuxna eller barn.
Obegränsade nedladdningar – Streama vad du vill, när du vill.

Och en välproducerad video…

Action

Efter att besökaren har scrollat igenom hela sidan, och dennes ”begär” har väckts så upprepar HBO erbjudandet tillsammans med en ny CTA-knapp (CTA = Call To Action). Besökaren konverteras (förhoppningsvis)!

action på HBOs landningssida

4. Använd ”värdeladdade” ord i dina rubriker

Rubrikerna är helt avgörande för hur bra din landningssida kommer att prestera. I snitt så kommer 8 av 10 besökare att läsa rubrikerna, medan endast 2 av 10 läser brödtexten. Det är med andra ord kritiskt att du fångar dina besökares uppmärksamhet och intresse redan i rubrikerna. Ett sätt att göra det är genom att använda ”värdeladdade” ord.

Återigen ger HBOs landningssida oss ett par konkreta exempel på hur detta kan se ut i praktiken:

rubriker på HBOs landningssida

5. Genomför A/B-tester

Att A/B-testa din landningssida innebär att du delar upp din trafik i två lika stora grupper.

Grupp A får se en version av landningssida, medan grupp B får se en annan version – det kan exempelvis handla om att experimentera med olika färger, copy och bildval. Sedan analyserar du utfallet. Den sida med högst andel konverteringar behåller du, och det är dit du framgent styr 100% av din trafik.

Längre upp i guiden sågar jag copyn i huvudrubriken på HBO Maxs landningssida och vill byta ut…

”50 % RABATT LIVET UT*”

till…

”HALVA priset. HELA livet.”

Just en sådan ändring är ett perfekt exempel på något man kan AB-testa.

Metoden lämpar sig enbart för betalda kanaler (som digitala annonser) där du kan styra trafiken på ett mer kontrollerat sätt än i dina organiska kanaler. Du bör aldrig försöka att sökmotoroptimera två olika sidor mot samma sökord då det leder till intern konkurrens.

I exemplet nedan är ”Landningssida B” den uppenbara vinnaren.

A/B-testning

6. Less is more

”Strippa” din sida från onödiga design-element och överflödig text. Om det är en sak som alla högkonverterande sidor har gemensamt så är det att de har ett tydligt fokus. Innehåller din sida ”fluff” utan något tydligt syfte? Ta bort detta!

  • Punktlistor är ett utmärkt sätt att snabbt förmedla värdet för kunden.
  • Dela upp din brödtext i fler paragrafer. Ingen uppskattar långa och kompakta textblock.
  • Våga använda ”negative space”.

Det är även vanligt, för att inte säga praxis, att man lyfter bort navigationen från sina landningssidor. All fokus ska ligga på formulär och CTA-knappar.

7. Vässa din pitch (customer value proposition)

Din pitch ska snabbt och slagkraftigt presentera värdet av det du erbjuder kunden. Pitchen bör användas direkt i rubriken på din landningssida och sticka ut i förhållande till övrig text på sidan.

En grundregel är att prata om produktfördelar, och inte egenskaper.

Apple är mästare på detta:

customer value proposition

”1000 låtar i din ficka” beskriver på ett lättbegripligt sätt värdet för kunden. ”1 GB lagringsutrymme” gör det inte.

8. Skräddarsy dina CTA-knappar

Enligt en undersökning från Hubspot konverterar skräddarsydda CTA-knappar 202% bättre än ”standard”-knappar. Faktum är att CTA-knappar som innehåller ordet ”skicka” i snitt minskar konverteringsgraden med hela 3%.

Du bör med andra skriva om standard-copyn för dina CTA-knappar och, om möjligt, se till att de är dynamiska- dvs. ändras utifrån den data du har tillgång till om den specifika besökaren.

9. Använd bilder som speglar din målgrupp

Som jag nämner längre upp i guiden bör du – redan innan du skapar din landningssida – bestämma dig för vem din målgrupp är. Använd detta när du väljer ut dina bilder!

Forskning visar att 93% av all kommunikation är icke-verbal och att människor bearbetar visuella objekt 60 000 gånger snabbare än text.

Bilder på människor som ser ut och beter sig som din målgrupp kommer med största sannolikhet påverka din konverteringsgrad positivt. Igenkänningsfaktorn är ett kraftfullt verktyg!

Försök att undvika att använda bilder från en bildbank. Även om dina egentagna bilder inte ser lika proffsiga ut så väger autencitet upp för kvalité.

10. Videos kan öka din konverteringsgrad

Motiveringen till att du bör använda videos är densamma som för bilder. Människor har lättare att bearbeta visuella element.

Dessutom så kan användandet av videos på dina landningssidor öka konverteringen med hela 89%, enligt techjury.net.

11. Skapa en USP som är unik på riktigt

”Fri frakt” är ett bra exempel på något som i många fall inte är någon riktigt USP utan snarare ett nödvändigt ont och något som allt fler kunder förväntar sig när de lägger sina surt förvärvade pengar på din produkt.

förbättra dina uspar

USP står, som de flesta vet, för Unique Selling Proposition och ska vara något som särskiljer dig från dina konkurrenter.

Att skapa en USP som faktiskt är unik är allt annat än enkelt och här krävs det att du använder den kreativa delen av din hjärna. Var inte heller rädd för att diskutera saken direkt med dina kunder – fråga varför dom köper från just dig och se om du kan utforma en USP utifrån detta!

12. Lyft fram rekommendationer

Det säger sig självt. Att någon annan rekommenderar det du säljer väger betydligt tyngre än att du rekommenderar det. Vårda dina relationer till nöjda och återkommande kunder och låt dom bli en del av din marknadsföring.

Att ha produktambassadörer är viktigt, så pass viktigt att ambassadörskap de senaste åren vuxit till en egen disciplin inom marknadsföring – nämligen ”influencer marketing”.

Med det sagt – att lyfta fram ”influencers”, som har fått betalt för att marknadsföra dina produkter, är inte poängen med denna punkt. Allra bäst är det om du istället har möjlighet att lyfta fram riktiga, betalande, kunder. Personer som är så pass nöjda med sitt köp att de med glädje rekommenderar dina produkter och tjänster utan krav på motprestation från din sida. Det bidrar till din trovärdighet och ger en känsla av trygghet för potentiella kunder.

rekommendationer från kunder ökar konverteringar

13. Var personlig

Tänk på hur du använder språket när du bygger din landningssida. Du vill att kunden ska känna sig speciell. Visa att dom är i fokus genom din kommunikation. Försök att använda ”du” istället för ”vi”.

Exempel:

Du får fri frakt på alla dina köp över 300 kr.”

Istället för…

”Vi erbjuder fri frakt på alla köp över 300 kr.”

14. FOMO

FOMO står för ”Fear Of Missing Out”. Begreppet är relativt nytt, men känslan är lika gammal som människans tid på jorden (nåja). Vi vill inte missa saker och vi vill inte känna oss utanför.

FOMO

Använd detta till din fördel.

Det kan t.ex. vara att genom att släppa en limiterad version av en viss produkt, använda sig av tidsbegränsade erbjudanden eller genom att varna besökaren när det är få produkter kvar i lager.

Men det kan också vara mer positivt laddade incitament. Så som; ”De 100 första som köper nya Mercedes-Benz X får gratis service i 5 år”.

HBO satsar stenhårt på just FOMO:

FOMO på HBOs landningssida

15. Var proaktiv

Att proaktivt lyfta olika frågor som kan tänkas hindra en potentiell kund från att ta ett beslut om att köpa din produkt eller tjänst kan vara ruggigt effektivt.

Använd kundsupport-teamets samlade erfarenhet när du utformar dina kampanjer. Vilka frågor ställs mest frekvent och hur brukar ni svara på dessa? Brainstorma och sätt ihop en FAQ som ni inkluderar på er landningssida. Precis som HBO har gjort:

FAQ på landningssida

Förklara även proaktivt vad som händer efter att kunden har genomfört sitt köp.

Exempel:

  1. ”Efter att du har lagt din beställning så kommer du att få ett meddelande från oss med alla detaljer kring ditt köp och en spårningskod så att du kan följa din beställning.”
  2. ”Inom 12 timmar skickar vi din produkt.”
  3. ”När du har mottagit produkten har du 30 dagar öppet köp. Du kan när som helst under denna period lämna tillbaka produkten och få full återbetalning. No questions asked.”

4 vanliga misstag när du optimerar din landningssida

Det finns en rad fällor som det är lätta att trilla ner i när man arbetar med konverteringsoptimering. Här är några av de vanligaste. Undvik som om de vore pesten!

1. Din sida har flera mål och ett spretigt fokus

Föreställ dig att du de närmaste veckorna ska släppa en helt ny produkt. En produkt som fullständigt förändrar spelreglerna i din bransch. Du är taggad inför lanseringen och idéerna bokstavligen sprutar ur dig. Du vill berätta allt om din nya produkt. Hela världen måste få höra om den.

Andas.

andas

Det är toppen att du är exalterad, men du behöver förmodligen inte berätta om alla små detaljer som rör din produkt. De må vara intressanta för dig, men riskerar att förvirra dina potentiella kunder. Fokusera istället på värdet av din produkt. Problemen som den löser för kunden.

Enligt samma logik är förmodligen inte hela världen din målgrupp (om den är det – grattis till dig).

En landningssida bör ha ett (1) mål och inrikta sig på en (1) målgrupp.

2. Confirmation bias-fällan

En stor risk inom konverteringsoptimering, och all typ av optimering, är något som på engelska kallas ”confirmation bias”. På svenska ”bekräftelseförskjutning”.

Vilket i praktiken innebär att du har en förutfattad idé om vad som fungerar (eller inte fungerar). Du är med andra ord partisk.

Efter att du har sjösatt din idé letar du – med ljus och lykta – efter saker som bekräftar din ursprungliga övertygelse. Trots att resultatet i själva verket kanske visar något annat.

confirmation bias

Försök att alltid ha ett öppet sinne och be om feedback och idéer från andra.

3. Att inte våga experimentera med sidor som redan presterar bra

Den här punkten kan vara relaterad till punkten ovan. Du är så nöjd med ditt arbete att du är helt övertygad om att det inte går att göra det bättre.

Den kan också härleda från en rädsla över att du ska förstöra något. Sidan i fråga kanske i dagsläget står för en stor del av dina intäkter.

Om anledningen till att du inte vågar experimentera med sidan är den senare är det helt förståeligt att du inte vill göra några större förändringar. Men du kan alltid göra förändringar i små steg, och rulla tillbaka ändringarna om resultatet inte är bra.

Du bör dock alltid – på ett eller annat sätt – experimentera med högpresterande sidor. Anledningen är enkelt matematik; en procentuellt liten ökning av konverteringar leder till större resultat än samma förändring på en sida som redan från början presterar sämre.

4. Du ber besökaren om för mycket personlig information

Personlig integritet är en allt hetare potatis. Som en konsekvens är allt fler blir medvetna om den information de delar med sig av.

Att dina formulär innehåller för många fält, där du ber om onödigt mycket information på en gång kan därför sänka din konverteringsgrad markant.

Fundera på vilka uppgifter du verkligen behöver och skala bort resten.

Slutsats

Många företag använder sig av någon typ av landningssida.

Men att använda dem är en sak, och att använda dem effektivt en annan.

För att maximera antalet konverteringar gäller det att du optimerar dina landningssidor för en förutbestämd målgrupp, och med ett specifikt mål i åtanke.

Förhoppningsvis har den här guiden hjälpt dig att ta dina landningssidor till en ny nivå!

Letar du efter liknande inlägg? Här kommer några tips!




Vill du öka trafiken till din sajt?

Sajna upp för Sveriges bästa nyhetsbrev om SEO! 🚀

Som prenumerant får du (bland mycket annat) tillgång till:

  • De senaste trenderna inom SEO
  • De bästa SEO & CRO-guiderna
  • Exklusiva tips och spaningar som jag bara delar i mitt nyhetsbrev

Richard Åhlin
SEO-specialist med över 7-års erfarenhet av att driva organisk trafik som brinner för webben och digital marknadsföring. Jag arbetar sedan 2020 som SEO-specialist för ljudbokstjänsten BookBeat och har tidigare erfarenhet från byråvärlden.

Kontakta mig:
LinkedIn ->
richard.aahlin(at)gmail.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *