Ordlista digital marknadsföring: vanliga begrepp och förkortningarna


Richard Åhlin

Lästid: ca 12 minuter.
Inlägget uppdaterades senast den 14 oktober 2021
Digital marknadsföring, med alla dess förkortningar och svengelska begrepp, kan lätt kännas som en riktig djungel. Detta oavsett om du arbetar i branschen eller enbart berör ämnet med jämna mellanrum. Därför har jag skapat en lättnavigerad ordlista, där jag förklarar de vanligaste begreppen och olika förkortningar.

Ordlistan nedan innehåller över 100 av dom vanligaste begreppen inom digital marknadsföring, och då tanken är att den ska vara levande så tillkommer hela tiden nya! Lämna gärna en kommentar längst ner på sidan om du anser att jag har missat något begrepp (vilket jag definitivt har gjort), så uppdaterar jag listan.

Ordlista digital marknadsföring

Snabblänkar:

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

#

301 Redirect – En permanent ompekning av en URL som sker på servernivå.

302 Redirect – Tillfällig ompekning av en URL. T.ex. vid underhåll av en sida.

404 Not Found – Felkod som uppstår när en användare besöker en sida/URL som inte finns eller har tagits bort och inte kan hittas.

500 Internal Server Error – Internt fel på webbservern.

A

A/B-test – En typ av test som innebär att man jämför två versioner av samma budskap mot varandra för att se vilken som presterar bäst (t.ex. har högst konverteringsgrad). Det kan exempelvis vara två versioner av en annons, ett nyhetsbrev eller en landningssida.

Är du intresserad av att läsa mer om sökmotor- och konverteringsoptimering? Sajna upp för mitt nyhetsbrev så får du ett meddelande så fort jag har något nytt att komma med.

exempel på A/B test

Ad extension – Ad extensions är tilläggsinformation som visas under annonser på Google, så som telefonnummer, adress och undersidor på ditt företags sajt.

Ads Manager – Verktyg från Facebook för att skapa och hantera annonser.

Ad Network – Ad network, eller ett annonsnätverk, är en teknisk plattform som fungerar likt en mäklare – mellan en grupp av publicister och annonsörer.

Adsense/Google Adsense – Adsense är ett annonsnätverk från Google.

Adwords/Google Ads – Google Ads är det annonseringsverktyg som hanterar annonserna i sökresultatet på Google.

Affiliate marketing – Affiliatemarknadsföring är en prestationsbaserad typ av digital marknadsföring där annonsörer belönar publicister som skickar besökare och kunder till deras webbplats eller e-handel.

Algoritm – En algoritm är den kod som gör de beräkningar som är ett datorprograms huvuduppgift. Det är t.ex. en algoritm som avgör vilka sidor som ska synas i sökresultatet på Google vid en specifik sökning.

Alt-tag (alt attribute) – Berättar för sökmotorernas spindlar vad en bild föreställer, och är viktig ur ett sökmotoroptimerings-perspektiv.

Ankartext – Är den länktext som syns för användaren när du länkar från en sida till en annan.

Avvisningsfrekvens/Bounce Rate – Andel av besökarna som lämnar din webbplats utan att trigga ett event eller klicka sig vidare till en annan sida på sajten.

B

B2B – Står för business to business, dvs. företag som säljer produkter eller tjänster med andra företag som målgrupp.

B2C – Står för business to consumer, dvs. företag som säljer produkter eller tjänster till konsumenter.

Bannerannons – Annons på en webbsajt som kan bestå av såväl bild, text eller animation. Denna typ av annonsering förmedlas ofta via annonsnätverk.

BERTGoogle BERT är en uppdatering av Googles sökalgoritm som lanserades i oktober 2019 och står för ”Bidirectional Encoder Representations from Transformers”. Uppdateringen syftar till att Google bättre ska kunna processa samt förstå naturligt språkbruk och därmed intentionen bakom en sökning.

Black Hat SEO – En typ av oetisk sökmotoroptimering som strider mot Googles Webmaster Guidelines.

Breadcrumbs – ”Brödsmulor” är länkar på en sida som visar var man befinner sig i hierarkin på sajten och är ofta placerade uppe till vänster.

Brödtext – Är den löpande texten på en webbsida.

Business Manager – Ett verktyg från Facebook där man kan hantera ett eller flera företags Facebook-annonsering.

C

CLTV – Står för Customer Lifetime Value, dvs. det totala värdet av en kund under hela dennes förväntade relation med dig/ditt företag.

CMS – Står för Content Management System, dvs. innehållshanteringssystem som används för att redigera innehållet på en webbsajt. Världens populäraste CMS är WordPress.

Content Marketing – Eller innehållsmarknadsföring innebär att, med en redaktionell ton och adaptiv strategi, skapa innehåll anpassat för att attrahera en särskild målgrupp, i en specifik kommunikationskanal.

CPA – Står för Cost per Action/Cost per Acquisition, dvs. kostnaden för en konvertering på din sajt.

CAC – Står för Customer Acquisition Cost, dvs. den totala anskaffningskostnaden för en ny kund.

Clickbait – Eller klickbete är en överdriven rubrik vars syfte är att ”lura” användaren att trycka på en länk/artikel/video.

Cookie – En liten textbaserad datafil som en webbserver sparar i datorn hos en webbsajt-besökare. Syftet är oftast att förbättra användarupplevelsen för besökaren samt att samla in information och statistik om en sajts besökare.

CPC – Står för Cost per Click, dvs. kostnad per klick på din annons.

CPL – Står för Cost Per Lead, dvs. kostnaden per konvertering och samma sak som CPA.

CPM – Står för Cost Per Mille, dvs. kostnad per tusen visningar.

CPO – Står för Cost Per Order, dvs. hur mycket du måste investera för varje order.

CPV – Står för Cost Per View, dvs. kostnad per visning, t.ex. på Youtube.

CR – Står för Churn Rate, dvs. antal avhopp, så som kundbortfall eller nyhetsbrevs-läsare som avslutar sin prenumeration.

CRM – Står för Customer Relationship Management, dvs. ett företags arbete med att underhålla och förbättra sina kundrelationer.

CRM-system – En program som företag kan använda, bland annat, för att spara kundinformation och kartlägga sina kundkontakter.

CRO – Står för Conversion Rate Optimization, dvs. konverteringsoptimering.

CTA – Står för Call to Action, dvs. knapp, länk eller annat designelement som uppmanar besökaren till handling.

CTR – Står för Click Through Rate, dvs. procentuell andel av användarna som klickat sig vidare via dina annonser eller ett sökresultat efter att ha sett det.

CVR/CR – Står för Conversion Rate, dvs konverteringsgrad.

D

Displayannons – Samma sak som bannerannons.

DSP – Står för Demand Side Platforms och är ett program som används för att köpa annonser på olika webbsajter.

E

EM/EMM – Står för E-Mail Marketing, dvs. E-postmarknadsföring.

F

Featured Snippet – Även kallad ”position zero”, är en slags informationsbox som dyker upp direkt i sökresultatet på Google, som svar på visa sökningar. Innehållet hämtas från olika webbplatser.

Freemium – En bastjänst som erbjuds gratis, eller reklamfinansierat, för att locka användare till en tjänst. Därtill erbjuder produktägare en premiumversion av tjänsten med fler funktioner och fördelar. Modellen har använts framgångsrikt av bland annat Spotify.

G

GA – Står för Google Analytics, ett gratisverktyg från Google som kan användas för webbanalys.

GCLID – Står för Google Click IDentifier, en unik spårnings-parameter som Google använder för att överföra information mellan ditt Google Ads-konto och Google Analytics-konto.

Google Data Studio – Ett gratisverktyg från Google som låter användare göra anpassade rapporter med data från Googles tjänster, men även från externa källor så som t.ex. SEMrush.

GTM – Står för Google Tag Manager, ett gratisverktyg som låter dig hantera och distribuera spårningstaggar på din webbplats (eller app) utan att behöva ändra koden.

Guerilla marketing – Okonventionell marknadsföring avsedd att få maximala resultat från minimala resurser.

H

H1, H2, H3 etc. – HTML-taggar för rubriker.

Heatmap – En värmekarta är en grafisk representation av data. Värmekartor används i olika former av analys, t.ex. för att visa användarnas beteende på din webbsida.

I

IM – Står för Inbound Marketing, en strategi som fokuserar på att locka kunder, eller leads, genom att skapa innehåll på internet. Målet är att skapa ett upplevt värde som gör att potentiella kunder kommer till företaget snarare än att marknadsföraren ska behöva påkalla deras uppmärksamhet.

Impression – Även kallat ”view-through” eller visningar, är när en användare ser en annons.

Impression Share – Eller visningsandel, är antalet visningar du har fått dividerat med det uppskattade antalet visningar som var tillgängliga.

Inlänk – En länk från en refererande domän, som länkar till er sajt

K

KPI – Key Performance Indicator, dvs nyckeltal eller styrtal, är ett mätbart värde som visar hur effektivt ett företag når viktiga affärsmål.

L

Landningssida – Avser ofta en webbsida som har skapats i syfte att konvertera besökare på din webbsajt till leads, t.ex. genom att samla in e-postadresser och telefonnr via ett formulär.

Lead – Är en kontakt med en potentiell kund.

Long tail keyword – Är sökfraser innehållande fler än två ord. Deras längd gör dem mer specifika än sökningar med färre antal ord.

M

MA – Står för Marketing Automation, och kan definieras som en process där teknik används för att automatisera flera av de uppgifter som upprepas och utförs regelbundet i en marknadsföringskampanj.

Medium/Source – trafikkälla – några vanliga är:

– Organic (organisk trafik)
– CPC (betald trafik)
– Email (trafik från email)
– Referral (refererad trafik)

Metadata – Metadata betyder, enligt Wikipedia, rent språkligt data om data eller information om data. Inom SEO är metabeskrivningen ett viktigt element, och fungerar som en beskrivning av webbsidan i sökresultatet hos sökmotorer.

MVP – Står för minimum viable product, och syftar på en version av en produkt med precis tillräckligt med funktioner för att tillfredsställa tidiga kunder och ge dom möjlighet att ge feedback inför framtida produktutveckling.

O

Organisk trafik – Trafik till en webbsida som kommer från ej betalda länkar i sökresultatet hos en sökmotor.

On-page SEO – On-page SEO handlar om att optimera en sajts individuella sidor. On-page refererar både till det synliga innehållet på en sida och dess källkod (HTML).

Off-page SEO – Off-page SEO syftar på olika rankingfaktorer som sker utanför din egen sida, så som t.ex. länkar – från en annan sajt till din sajt.

P

Panda – Google Panda är en uppdatering av Googles sökalgoritm som först släpptes i februari 2011. Uppdateringen syftar till att sänka rankningen för webbsajter med tunt, duplicerat, daterat och lågkvalitativt innehåll.

Penguin – Google Penguin är en uppdatering av Googles algoritm som släpptes i april 2012. Penguin syftar till att sänka rankingen för sidor som har ”överoptimerats” genom att antingen manipulera antalet länkar som pekar mot den eller som, på ett onaturligt sätt, har packats med sökord.

PPC – Pay Per Click – Annonsering typ där du betalar per klick, t.ex. Google Ads.

Pop-up – En pop-up är ett fönster som visas ovanpå andra fönster i en webbläsare, och dyker ofta utan att användaren själv gjort något för att fönstret ska visas. Används ofta för att göra reklam för någonting, eller uppmana besökaren att lämna sina kontaktuppgifter.

Programmatic – Programmatiska annonsköp innebär att man använder en teknisk plattform för att köpa digital reklam, istället för att bokas manuellt av en säljare.

Push marketing – Push-marknadsföring är en marknadsföringsstrategi som innebär att ett företag försöker nå ut med sitt budskap till potentiella kunder utan att de har uttryckt en önskan, eller intresse, av att köpa produkten eller lära sig mer om den.

Pull marketing – Pull-marknadsföring handlar om att nå konsumenten med information om det dom eftersöker, när de är mottagliga för ditt budskap. Exempel på pull-marknadsföring är sökmotoroptimering och sökmotorannonsering.

Q

Quality Score – Är Googles klassificering av kvaliteten och relevansen för dina sökord och PPC-annonser. Används för att bestämma din kostnad per klick (CPC) och multipliceras med ditt högsta bud för att bestämma din annonsrankning i annonsauktionsprocessen.

R

RankBrain – Ett AI-system som hjälper Google att processa några av dess sökresultat, framför allt sällsynta och unika frågor. RankBrain lanserades i början av 2015.

Remarketing – Innebär att man visar riktade annonser till personer som redan har besökt eller gjort någonting specifikt på din webbplats. Tekniskt fungerar det genom att man placerar en cookie i användarens webbläsare.

ROAS – Står för Return on Ad Spend, dvs. utdelningen på de investerade pengarna för marknadsföring.

ROI – Står för Return on Investment, dvs. förhållandet mellan nettovinsten (under en period) och investeringskostnaden.

S

SEM – Search Engine Marketing, eller sökmotormarknadsföring. För att förvirra ytterligare används förkortningen ibland (ofta) för att beskriva sökmotorannonsering, men inkluderar egentligen både sökannonser och sökmotoroptimering.

SEA (Även kallat PPC/CPC) – Står för Search Engine Advertising, dvs. betalda annonser i en sökmotors sökresultat.

SEO – Står för Search Engine Optimization, dvs. olika tekniker och metoder för att optimera en webbsida, mot utvalda sökord, i syfte att få bättre placeringar i sökresultatet hos en sökmotor.
Läs mer: SEO-guide: Lär dig sökmotoroptimering

SERP – Står för Search Engine Results Page, dvs. resultatsidan, som visas efter en sökning, på en sökmotor.

Sessions – Är den tidsperiod som en användare/besökare är aktiv på din webbplats.

SMM/SoMe Marketing – Står för Social Media Marketing, dvs. marknadsföring i sociala kanaler.

Spam – Innebär att man vid upprepade tillfällen skickar ett oönskat meddelande (skräppost), ofta innehållande reklam.

Sökord – Är ett ord eller en term som du vill att en viss sida ska ranka på vid en sökning i en sökmotor.

T

Text ad – En textannons är en form av annons som annonsörer kan använda för att marknadsföra sin produkt eller tjänst via Googles annonsnätverk.

Trackingkod – Är en spårningskod, i JavaScript, som spårar en webbplatsbesökares aktivitet genom att samla in data, och därefter skicka den till ett analysverktyg. Används t.ex. av Google Analytics.

U

UGC – Står för User Generated Content, dvs. innehåll som har skapats av en användare. Vanligt förekommande på forum och i sociala medier.

UI – Står för User Interface, dvs. användargränssnitt. Användargränssnittet är det gränssnitt som en person styr en programapplikation, eller webbsida, via.

UTM-tag – Står för Urchin Tracking Module, dvs taggar eller information som man adderar till en URL för att Google Analytics ska kunna förstå hur trafiken ska kategoriseras.

UX – Står för User Experience, dvs användarupplevelse.

W

Webinar – Är ett virtuellt live-evenemang som körs online.

White Hat SEO – syftar till användningen av sökmotoroptimeringsstrategier, tekniker och metoder med fokus på en mänsklig publik snarare än sökmotorer, och som helt följer sökmotorernas regler och policys.

WOM – Står för Word-of-mouth marketing, dvs när konsumentens intresse för ett företags produkt eller tjänst återspeglas i deras dagliga dialoger. Med andra ord, gratis reklam som utlöses av positiva kundupplevelser.

Y

YtD – Står för Year to Date (Dvs. den 1 januari till dagens datum)

YoY – Står för Year on Year.

Kommentera gärna nedan med förslag på begrepp och förkortningar som jag har missat!



Vill du öka trafiken till din sajt?

Sajna upp för Sveriges bästa nyhetsbrev om SEO! 🚀

Som prenumerant får du (bland mycket annat) tillgång till:

  • De senaste trenderna inom SEO
  • De bästa SEO & CRO-guiderna
  • Exklusiva tips och spaningar som jag bara delar i mitt nyhetsbrev

Richard Åhlin
SEO-specialist med över 10 års erfarenhet av att driva organisk trafik. Brinner för webben och digital marknadsföring. Jag jobbar som Head of SEO på Carla. Har tidigare, bland annat, arbetat som SEO Team Lead på Precis Digital, SEO Manager på Webhallen och som SEO-specialist på ljudbokstjänsten BookBeat.

Kontakta mig:
LinkedIn ->
richard.aahlin(at)gmail.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *