Så optimerar du dina formulär
Inlägget uppdaterades senast den 15 november 2023
I en e-handel av fysiska varor kan ett köp inte avslutas utan att du ber kunden om:
- Leveransinformation
- Betalinformation
Genererar du leads, vill du få tag i den potentiella kundens kontaktinformation, som telefonnummer, email, jobbtitel och adress.
Det bästa sättet att samla in den här typen av information är såklart genom olika typer av formulär. Men, när la du senast tid på att optimera dessa?
Att optimera dina formulär är inte raketforskning, men glöms lätt bort. Som tur är finns det ett antal enkla knep att ta till för förbättra konverteringsgraden.
1. Reducera antalet fält
Varje extra steg ökar risken för att användarna överger det halvfyllda formuläret. Gå igenom varje fält och fråga dig själv: Behöver jag verkligen den här informationen?
2. Överväg att bryta upp formuläret i flera steg
Ibland krävs mycket information, vilket kan göra det svårt att minska antalet fält. Dela då upp formuläret i flera steg, som kontaktuppgifter, betalningsinformation och leveransuppgifter. Det minskar risken för att användaren känner sig överväldigad av antalet fält.
3. Validera användarens inmatning i realtid
Vänta inte med att visa felmeddelanden till efter att användaren har fyllt i alla fält i formuläret och tryckt på ”skicka”-knappen. Validera istället användarens inmatning i realtid, och ge dom omedelbar feedback – medan de fortfarande är kvar i fältet.
Är du intresserad av att läsa mer om sökmotor- och konverteringsoptimering? Sajna upp för mitt nyhetsbrev så får du värdefulla tips och de senaste nyheterna en gång i månaden.
4. Ge felmeddelanden en kontext
Undvik generella felmeddelanden som ”formuläret är felaktigt ifyllt”. Ge istället användaren specifik information om hur de kan rätta till problemet.
5. Var tydlig med vilka fält som är obligatoriska
Återigen – användarna ska inte behöva gissa sig till vad du förväntar dig av dom.
6. Förklara varför du behöver viss information
Det kan finnas ett visst motstånd mot att lämna ifrån sig personlig information. Förklara varför du behöver känslig information och vad du kommer att använda den till.
7. Använd microcopy eller visuella element för att visa hur långt användaren har kommit
Progressbars eller microcopy som beskriver användarens framsteg är ett bra sätt att sätta förväntningarna, särskilt om formuläret är uppdelat i flera steg.

8. Inled med de ”enklaste” fälten
Att fylla i sitt namn och emailadress sker mer eller mindre av reflex. Placera de mer komplicerade fälten som VAT-nummer sist för att få tidig acceptans.
9. Undvik jobbiga formateringsregler
Formateringen kan du sköta back end och är inte något som du bör kräva att dina användare ska krångla med att få rätt. Låt dom skriva sitt namn utan en inledande versal, och personnummer i tio eller tolv siffror – med eller utan bindestreck och mellanslag.
10. Om möjligt, fyll i information automatiskt
Använd olika API:er för att enkelt hämta adressuppgifter från ett personnummer och fyll i informationen automatiskt för att minska friktion och kundens tid i kassan.
Vid det här laget har du säkert redan listat ut det, men det tåls att upprepas. Grundregeln för högkonverterande formulär är: keep it simple. All typ av friktion är en konverteringsdödare.
Letar du efter liknande inlägg? Här kommer några tips!
Vill du öka trafiken till din sajt?
Sajna upp för Sveriges bästa nyhetsbrev om SEO! 🚀
Som prenumerant får du (bland mycket annat) tillgång till:
- De senaste trenderna inom SEO
- De bästa SEO & CRO-guiderna
- Exklusiva tips och spaningar som jag bara delar i mitt nyhetsbrev