Så skapar du en slagkraftig USP (som är unik på riktigt)


Richard Åhlin

Lästid: ca 2 minuter.
Inlägget uppdaterades senast den 4 oktober 2023
Postad i:
Att skapa en slagkraftig USP (Unique Selling Point) kan vara svårt. För om vi ska vara helt ärliga så är det förmodligen inte så mycket som skiljer din verksamhet från dina närmaste konkurrenter. Ni slåss om samma marknad och erbjuder snarlika produkter eller tjänster.

När du, precis som dina konkurrenter, erbjuder gratis frakt är det inte en USP.

USP:en ska reflektera vad som särskiljer ditt företag från dina konkurrenter. Din unika konkurrensfördel.

vad betyder USP?

Den är ett av dina viktigaste sälj- och marknadsföringsverktyg.

Genom att utforma en stark USP kommer du bland annat att kunna:

  • ✍🏻 Skriva bättre annonser
  • 🤑 Öka konverteringsgraden på dina landningssidor
  • 🚀 Attrahera nya kunder
  • 🧑‍🤝‍🧑 Bygga en lojal kundbas

En slagkraftig USP kommer att få kunderna att vilja handla av dig istället för dina konkurrenter.

Så skapar du en riktigt bra USP

En bra USP ska ge din kund svar på frågor så som:

  • Vad gör dig unik?
  • Hur särskiljer du dig från dina konkurrenter?
  • Varför ska jag köpa från dig istället för någon annan?
  • Varför ska jag överhuvudtaget bry mig om dig eller det du säljer?

I boken Ultimate Guide to Google Ads (läs den!) menar författarna att alla de bästa USP:arna kan checka av åtminstone en av punkterna i listan nedan, ibland flera:

  • Ditt erbjudande är unikt för att det är positionerat mot en specifik målgrupp.
  • Det du säljer är unikt.
  • Du är unik för att du har en särskild infallsvinkel.
  • Din produkt eller tjänst är unik för vad den inte gör.
  • Tidsramen för ditt erbjudande är unikt.
  • Du kan lämna unika garantier för din produkt eller tjänst.

Börja med att kartlägga dina konkurrenters USP:ar och använd ramverket för att skapa en ny USP. En som är unik på riktigt.

Är du intresserad av att läsa mer om sökmotor- och konverteringsoptimering? Sajna upp för mitt nyhetsbrev så får du värdefulla tips och de senaste nyheterna en gång i månaden.

3 exempel på briljanta USP:ar

Här är några USP:ar att inspireras av.

1. M&M

”Smälter i munnen, inte i handen”

Den klassiska chokladtillverkaren lyckas vända en svaghet (att choklad lätt smälter) till en styrka samtidigt som man ger en subtil känga till sina konkurrenter.

  • M&Ms produkt är unik för vad den inte gör.

2. Dominos

”Vi garanterar färsk, varm pizza levererad till din dörr på 30 minuter eller mindre – eller så är den gratis”

Dominos vet precis vad deras kunder vill ha. Får dom det inte, så slipper de betala.

  • Dominos USP kombinerar en unik tidsram med en unik garanti.

3. Best Buy

”Hitta ett bättre pris och vi matchar det”

Det låter nästan som en utmaning till kunden.

Letar du efter snabb och stabil hosting? Kolla in det här erbjudandet från min webbhotellsleverantör!

Ad - Web Hosting from SiteGround - Crafted for easy site management. Click to learn more.
  • Best Buy lämnar en unik (pris)garanti för sin produkter.

Letar du efter liknande inlägg? Här kommer några tips!




Vill du öka trafiken till din sajt?

Sajna upp för Sveriges bästa nyhetsbrev om SEO! 🚀

Som prenumerant får du (bland mycket annat) tillgång till:

  • De senaste trenderna inom SEO
  • De bästa SEO & CRO-guiderna
  • Exklusiva tips och spaningar som jag bara delar i mitt nyhetsbrev

Richard Åhlin
SEO-specialist med över 10 års erfarenhet av att driva organisk trafik. Brinner för webben och digital marknadsföring. Jag jobbar som Head of SEO på Carla. Har tidigare, bland annat, arbetat som SEO Team Lead på Precis Digital, SEO Manager på Webhallen och som SEO-specialist på ljudbokstjänsten BookBeat.

Kontakta mig:
LinkedIn ->
richard.aahlin(at)gmail.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *