× Vill du öka trafiken till din sajt? Få SEO-guider & nyheter direkt i inkorgen. Prenumerera på mitt nyhetsbrev.
SEO-analys

Guide: så gör du en teknisk SEO-analys av din hemsida


Den 27 november 2019

Lästid: ca 15 minuter.

Artikeln uppdaterades senast den 26/09/2020 kl. 11:00

En SEO-analys, dvs en audit eller granskning av din webbsida ur ett SEO-perspektiv, är en av de första sakerna som du bör göra när du har bestämt dig för att börja arbeta med sökmotoroptimering av din webbsida. I den här guiden kommer jag att visa dig hur du genomför en grundläggande teknisk analys av din sajt, utvärderar innehållet och gör en off-page check. En väl utförd SEO-analys ger dig bästa möjliga förutsättningar för att lyckas med din sökmotoroptimering!

Det här är den första artikeln i en serie av SEO-guider som syftar till att hjälpa dig att lyckas med din satsning. Förutom att lära dig hur du gör en fullständig sökmotoroptimeringsanalys kommer jag framöver bland annat beskriva hur man gör en sökordsanalys och vad man ska tänka på när man mappar sökord mot URL:er. Se till att sajna upp dig för mitt nyhetsbrev, så att du inte missar något!

Nog om det, vidare till SEO-analysen.

Vad är en SEO-analys?

En SEO-analys är det bästa sättet att utvärdera hur din webbsida presterar i förhållande till olika rankingfaktorer. Att, med jämna mellanrum, göra en granskning av din sajt ur ett sökmotoroptimerings perspektiv är nödvändigt för att veta hur du ska prioritera ditt SEO-arbete och var du ska allokera dina resurser. Inte sällan leder en SEO-analys till att du upptäckter fel som du annars hade missat. Genom att korrigera dessa fel kan du få förhållandevis stora resultat, i form av bättre ranking och mer trafik, med relativt små medel.

Jag skulle rekommendera att du gör en större analys av din sajt åtminstone ett par gånger per år, men att du löpande gör mindre analyser för att upptäcka eventuellt akuta fel.

Är du intresserad av att läsa mer om sökmotoroptimering? Sajna upp för mitt nyhetsbrev nedan så får du ett meddelande så fort jag har något nytt att komma med.

Guiden är indelad i tre huvuddelar:

1. Teknisk SEO-analys
2. On-page SEO-analys
3. Off-page analys

Teknisk SEO-analys av din sajt

I den första delen av guiden kommer vi att kika på hur du går tillväga för att utvärdera din sajts tekniska förutsättningar att ranka högt på Google. Jag kommer även att dela med mig av tips för hur du optimerar de olika tekniska faktorerna på bästa sätt.

Vad är teknisk SEO?

Teknisk SEO innebär att man undersöker och åtgärdar problem som påverkar sökmotorns spindling av sajten och bör därför vara det första man gör, då detta ligger till grund för allt annat SEO-arbete. Utan ett tekniskt fundament blir det betydligt svårare att lyckas med sin sökmotoroptimering. I den tekniska SEO-analysen kommer vi därför att titta på följande faktorer:

– Indexering
– Mobilanpassning
– Laddningshastighet
– Säkerhet

Indexering

För att utvärdera hur din sajt indexeras av sökmotorer, och för att identifiera eventuella problem som behöver åtgärdas så rekommenderar jag att du använder dig av ett verktyg för att ”spindla” din sajt. Ett av de populäraste på marknaden heter Screaming Frog. Då de erbjuder en gratisversion som täcker de flestas behov är det främst detta verktyg jag kommer använda mig av i den här guiden. Med hjälp av Screaming Frog kan du, bland annat, enkelt lokalisera trasiga länkar på din sajt, analysera META-data och hitta duplicerat innehåll.

Screaming Frog

Du kan även kika på min jämförelse av alla de bästa SEO-verktygen på marknaden, ifall du vill ha tips på fler användbara verktyg.

Efter att du har spindlat din sajt bör du utvärdera följande faktorer:

Domän
Det är viktigt att det bara finns en version av din sajt. Du kan enklast granska detta genom att först skriva en domän-varianten i din webbläsares adressfält och trycka på enter. Öppna sedan nya flikar och gör om proceduren med den andra, tredje och fjärde versionen av domännamnet. Efter att alla sidorna har laddats kan du se ifall de pekar mot en och samma adress.

seo-indexering
(bild lånad från ahrefs blogg)

Kolla följande versioner:

http://www.dinsajt.se
http://dinsajt.se
https://www.dinsajt.se
https://dinsajt.se

Om två eller flera varianter av din sida är tillgängliga, bör dessa pekas om mot en domän. Annars kommer två versioner av din webbsida att indexeras av sökmotorer och innehållet bedömas som duplicerat, något som kan få mycket negativa SEO-effekter.

Trasiga länkar
Hitta trasiga länkar med hjälp av Screaming Frog. Efter att du har crawlat/spindlat din sajt, tryck på response codes >> client error (4xx) >> sortera på ”inlinks” för att se trasiga länkar, sidan de hittats på och vart de leder. Åtgärda genom att antingen ta bort eller uppdatera dom.

Du kan även hitta trasiga länkar via Google Search Console under “Index Report”.

Svarskoder
Kontrollera följande svarskoder i Screaming Frog:

1. 3xx redirection: Se så att alla omdirigeringar är korrekta.

2. 4xx client error: Se till att du inte har några 404-sidor. Om du av någon anledning trots allt har dom – se till att dessa omdirigeras med en 301 till passande sida.

3. 5xx server error: Kontrollera om problemet är lokalt eller på din server med hjälp av t.ex. IsItDownRightNow. Är det ett problem med din server – anmäl felet till ditt webbhotell.

Anpassad 404-sida
404-sidor kan ibland uppstå, vare sig vi vill det eller inte. Ett anpassat meddelande med interna länkar tillbaka till hemsidan bör skapas, för att minimera antalet tappade besökare och förbättra upplevelsen för användaren.

AirBnB har ett snyggt exempel:

anpassad 404-sida

Robots.txt
Kolla att Robots-fil finns och att den inte blockerar sidor som du vill ska indexeras från att crawlas. Du hittar den genom att ange robots.txt i slutet av din webbadress (exempelvis: https://dinsajt.se/robots.txt).

Sitemap
Din sitemap hittar du oftast genom att ange antingen /sitemap eller /sitemap.xml i slutet av din webbadress. Titta igenom sitemapen för att försäkra dig om att alla sidor som du vill att sökmotorer ska indexera finns i den.

URL-struktur
Jag skulle vilja påstå att sajt- eller URL-strukturen är en av de allra viktigaste delarna av en SEO-analys. Det är också en punkt där många sajter brister. Det är viktigt att du ser till att du har en URL-struktur och hierarki som är logisk och lättförståelig för såväl besökarna som sökmotorer – se till att dina viktigaste sidor är högst upp i hierarkin och att du länkar mellan alla sidor på din sajt. Inte bara för att ge din sajt bästa möjlighet att ranka ur ett tekniskt perspektiv, utan även för att förbättra användarupplevelsen. Användarvänlighet är också det en ranking-faktor.

Exempel på en bra sajt-struktur:
bra URL-struktur

Exemplet ovan visar på en tydlig hierarki och en sammanhängande, ”platt” samt organiserad, struktur. Alla sidor på sajten är endast ett par klick ifrån varandra. Denna arkitektur förbättrar inte bara användarvänligheten och underlättar för sökmotorerna att förstå sajten, utan förenklar även ditt arbete med vidareutvecklingen av sajten.

Exempel på en dålig sajt-struktur:
dålig URL-struktur

Ovan är exempel på en rörig sajt-arkitektur, där sidorna ligger huller om buller. Detta försvårar för såväl användarna som sökmotorernas spindlar att navigera på sajten och förstå hur allt hänger ihop rent hierarkiskt.

Tips: Att implementera breadcrumbs är ett enkelt sätt att förtydliga sajt-strukturen för såväl sökmotorer som dina besökare och öka antalet interna länkar. Dessutom underlättar dom navigeringen på sajten, och bidrar således till en ökad användarvänlighet. Se exempel på breadcrumbs nedan:

breadcrumbs

Mobilanpassning

Är din sajt mobilanpassad? Om svaret är nej så är det något du genast bör ta tag i. Det är snart 2020 och Google har meddelat att man praktiserar ”mobile first”, dvs de utgår i första hand från den mobila versionen när de indexerar webbsidor. Mobilanpassning är med andra ord en viktig ranking faktor.

För att testa hur väl dina sajt är optimerad för mobiler kan du använda Googles mobilvänlighetstest.

mobilanpassad sida

Accelerated Mobile Pages (AMP)
AMP är en webbpubliceringsteknik utvecklad av Google med syfte att öka den mobila webbens prestanda och hastighet. AMP i sig är ingen rankingfaktor, men det är just laddningshastighet och prestanda så det är knappast någon nackdel (förutom kanske designmässigt) att implementera tekniken. Kontrollera att din sajt har implementerat AMP-sidor korrekt med hjälp av Googles AMP-test.

Länkdensitet på mobila sidan
Kontrollera att länkar och knappar inte ligger för tight på den mobila versionen av din sajt. Det försämrar användarvänligheten och kan således ha en negativ effekt på din SEO.

Laddningshastighet

laddningshastighets-test

Laddningshastighet är en viktig rankingfaktor och således något som du bör lägga såväl tid som resurser på att förbättra. Du kan se över din sajts laddningshastighet med hjälp av verktyg så som Google PageSpeed Insights,
Pingdom Tools och GTMetrix. Samtliga dessa verktyg ger dig, förutom ett hastighetsindex, tips och råd hur du kan optimera din sajt för att förbättra laddningshastigheten.

Säkerhet

SSL-certifikat
HTTPS/SSL har sedan flera år tillbaka varit en viktig rankingfaktor. Sedan släppet av Chrome 68, 2018, markerar Google alla webbsidor utan HTTPS som osäkra. Se därför till att i din SEO-analys granska så att samtliga sidor på din sajt är skyddade av SSL-certifikat.

On-page SEO-analys

On-page SEO handlar om att optimera en sajts individuella sidor. On-page refererar både till det synliga innehållet på en sida och dess källkod (HTML).

I on-page SEO-analysen kommer vi att gå igenom följande punkter:

– HTML
– Duplicerat innehåll
– Interna Länkar
– Zombie-sidor

HTML

Title-taggar
Title-taggen påstås ofta vara den enskilt viktigaste rankingfaktorn och din sajts titlar är således något som ska granskas noggrant under en SEO-analys. Eventuella problem bör åtgärdas omedelbums!

– Kontrollera att alla title-taggar är unika.
– Kontrollera att de inte är samma som H1:an på sidan.
– Kontrollera att de inte är för långa (över 65 tecken) eller för korta (under 10 tecken).

Meta-beskrivningar (CTR)
Meta-beskrivningen är den text som sökmotorer visar under den länkande rubriken i sökresultatet, och ska beskriva innehållet på sidan. Den är i sig ingen rankingfaktor, men det är däremot CTR (click-through-rate). Det vill säga hur många som faktiskt klickar sig in på din sida. För att öka CTR är meta-beskrivningen ett viktig verktyg. Genom att skriva en bra sådan kan du motivera för besökaren varför de ska besöka just din sida.

– Kontrollera att alla sidor har en Meta-beskrivning.
– Kontrollera att den inte är för lång (över 160 tecken).
– Kontrollera att den inte är för kort (under 50).

HrefLANG
HrefLANG specificerar för sökmotorn vilket språk sidan är på. Kontrollera att rätt HrefLANG är implementerad så att Google och andra sökmotorer kan veta i vilket lands sökresultat som din sida hör hemma.

H1-taggar
H1:an eller sidans huvudrubrik är en rankingfaktor även om många påstår att den idag inte är lika viktig som den en gång var. Den hjälper sökmotorn att bättre förstå vad sidan handlar om och bör därför inkludera den specifika sidans viktigaste sökord.

– Kontrollera att alla sidor har en H1-tagg.
– Kontrollera att det inte finns dubbletter av samma H1:a.
– Kontrollera att det inte finns sidor med flera H1:or på samma sida.

Bilder
– Kontrollera att alla bilder har en sökordsoptimerad ALT-beskrivning.
– Kontrollera att bilderna inte är för stora (över 100kb).

Text
– Kontrollera text till HTML-ratio. Dvs förhållandet mellan text och HTML kod. Den synliga texten bör stå för åtminstone 25%.
– Kontrollera att det inte finns sidor med för lite text (200 ord bör vara absolut minimum).

Structured data
Structured data, eller strukturerad data, är ett standardformat för att informera sökmotorer om vad sidan handlar om och klassificera dess innehåll. Google använder, bland annat, informationen för att skapa ”rich snippets”, något som i sin tur resulterar i att din sajt tar upp större plats i sökresultatet. Se bild nedan:

Strukturerad data exempel

Strukturerad data ökar även din sajts chanser att väljas ut som källa vid röstsökningar.
Kontrollera att relevanta sidor har structured data markups implementerade med hjälp
av Googles Structured Data Testing Tool.

Tips: Läs om hur du optimerar din sajt för rich snippet-liknande featured snippets här.

Duplicerat innehåll/Canonicals

Kontrollera om det finns duplicerat innehåll på din sajt, eller flera sidor som konkurrerar om samma sökord (intern konkurrens). Om du inte vill ta bort sidor kan du använd canonical taggar för att hänvisa till din högst prioriterade sida. En canonical tag används för att tala om för sökmotorn vilken sida som är ”huvudkopian”, dvs vilken sida som du vill att de ska visa i sökresultatet.

Interna Länkar

Interna länkar
Interna länkar hjälper sökmotorer att ”spindla” din sajt och är ett utmärkt verktyg att använda för att tala om för sökmotorn vilka sidor du anser vara viktigast (de med flest länkar pekande mot sig). De underlättar dessutom för spindeln att navigera genom innehållet på din sajt under indexeringen.

– Se över mängden interna länkar.
– Kontrollera att inga länkar är trasiga.

Orphan-sidor
Kontrollera att det inte finns några indexerade sidor som helt saknar minst en intern-
länk som pekar mot den.

Blogg
Har du en blogg? Om inte så är det något du bör överväga noggrant. Att ha en blogg är ett utmärkt sätt att öka antalet interna länkar och visa för Google, och andra sökmotorer, att sajten uppdateras kontinuerligt – vilket i sin tur kan leda till att den spindlas/indexeras oftare. Dessutom är en blogg ett strålande verktyg för att arbeta med long-tail sökord och ger andra ytterligare en anledning att länka till din sajt (förutsatt att du publicerar intressanta och välskrivna inlägg).

Zombie-sidor

Kontrollera att det inte finns onödiga/irrelevanta sidor med väldigt tunt eller inget
innehåll. Förutsatt att de inte, av någon konstig anledning, driver betydande trafik bör dessa tas bort helt. De påverkar helhetsbilden av din sajt negativt.

zombie-sidor

Off-page analys

Off-page SEO syftar på olika rankingfaktorer som sker utanför din egen sida, så som t.ex. länkar – från en annan sajt till din sajt.

I denna del av guiden kommer vi att gå igenom följande faktorer:

– Backlinks
– Google My Business

Backlinks/Externa länkar

– Kontrollera att det inte finns skadliga externa länkar som pekar mot din sajt. Rapportera/Disavow eventuellt skadliga länkar i Google Search Console.

– Kontrollera att det inte finns trasiga länkar som pekar mot sajten. Kontakta webbplats-ägaren och be denne att ersätta länken med en som fungerar.

Google My Business

Google My Business logga

Närvaro på Google My Business är framförallt viktigt ur ett lokalt SEO-perspektiv och för företag med fysiska butiker. Faller du under någon av dessa kategorier bör du genast se till att du har ett Google My Business-konto.

Grattis! Du har genomfört en SEO-analys

Förutsatt att du har läst så här långt och följt ovan guide är det bara att gratulera. Du har precis genomfört en SEO-analys och bör vid det här laget ha en god bild över din sajts övergripande ”SEO-hälsa”.

Lämna gärna en kommentar nedan om du anser att jag har glömt att nämna något, eller om du gör en SEO-analys på något annat sätt. Jag kommer att försöka uppdatera guiden med jämna mellanrum så att den är fortsatt relevant i takt med att ”best practice” för SEO ändras.

Letar du efter liknande inlägg? Här kommer några tips!




Vill du ha fler tips på hur du ökar trafiken till din sajt? Sajna upp för mitt nyhetsbrev nedan så får du ett meddelande så fort jag har något nytt att komma med.


RICHARD ÅHLIN
SEO-specialist med över 7-års erfarenhet av att driva organisk trafik. Brinner för webben och digital marknadsföring.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *