seo för e-handel

SEO för e-handel: så driver du organisk trafik till din webbshop (guide)


Den 16 mars 2021

Lästid: ca 13 minuter.

Artikeln uppdaterades senast den 28/03/2021

I den här guiden gräver jag ner mig i grunderna inom SEO för e-handel. Jag reder ut hur och vad du ska prioritera för att nå bästa tänkbara resultat, och vilka fällor du bör undvika. Lyckas du med sökmotoroptimeringen av din e-handelssajt är det en extremt kraftfull kanal som har potential att mångdubbla din försäljning.

Organiskt sök är – utan tvivel – en oerhört viktig kanal för de flesta e-handlare:

  • 💭 44% av alla köpprocesser online börjar med en Google-sökning
  • 🚀 I snitt står organiskt sök för 37.5% av all trafik till e-handelssajter
  • 💰 Närmare 24% av alla köp online har en direkt koppling till organisk trafik

I den här guiden går jag igenom allt du behöver veta för att maximera din e-handels närvaro på Google.

Guiden är strukturerad i den ordning som jag anser att du bör prioritera ditt arbete när du sökmotoroptimerar din e-handel.

Du kommer att lära dig:

  1. Hur du planerar ditt arbete
  2. Arbetar med teknisk SEO
  3. Ökar dina trovärdighetssignaler
  4. Skapar innehåll
  5. Arbetar med länkbygge

Planering: kartlägg dina kunders sökbeteende

Att du bör börja med att planera ditt arbete kommer kanske inte som en överraskning för någon. När det gäller sökmotoroptimering innebär planeringsfasen att du tar reda på vad dina potentiella kunder söker efter och bestämmer vilka sidor du vill att dom ska landa på när de klickar sig vidare från sökresultatet till din sajt.

Sökordsanalys

Precis som alla andra SEO-kampanjer bör du inleda sökmotoroptimeringen av din e-handel med en sökordsanalys. Analysen ligger som bekant till grund för allt annat arbete och utan sökord att jobba med blir det svårt att få någon styrning på ditt arbete. När det kommer till SEO för e-handelsbutiker är det framför allt två typer av sidor som du bör lägga extra fokus på under din sökordsanalys; kategori- och produktsidor. Dessa sidor kommer nämligen, med största sannolikhet, stå för majoriteten av din organiska trafik.

För dig som inte är 100% insatt i hur man gör en sökordsanalys, har jag skrivit en helt separat guide som behandlar ämnet sökordsresearch- och analys här.

Är du intresserad av att läsa mer om sökmotoroptimering? Sajna upp för mitt nyhetsbrev så får du ett meddelande så fort jag har något nytt att komma med.

Kortfattat handlar det om att hitta ord och fraser som användarna söker efter relaterade till dina produkter.

Mappa sökord mot sidor på din sajt

När du har genomfört sökordsanalysen blir det naturliga nästa steget att mappa dessa mot relevanta sidor på din sajt. Det här är en viktig del av din planering, som du inte bör slarva med. Du vill nämligen inte att olika sidor på din sajt ska konkurrera med varandra i sökresultatet. Därför är det extremt viktigt att varje enskilt sökord endast är mappat mot en (1) landningssida. Den mest relevanta.

Prioritera dina sidor

En e-handel, med alla dess produkter, består ofta av många olika sidor. Ibland tusentals, och i vissa fall till och med miljontals sidor.

Amazon är ett exempel på en e-handel med över en miljon sidor.
Amazons svenska sajt har t.ex. 1.3 miljoner sidor indexerade av Google.

Oavsett hur ambitiös du är kommer det vara omöjligt att ge alla sidor samma kärlek och att optimera samtliga dessa fullt ut. Därför är det viktigt att du tidigt identifierar dina allra viktigaste sidor, och prioriterar dessa. Det kan t.ex. vara sidor som du ser att det finns ett stort intresse för bland kunderna (hög sökvolym) eller sidor som du vet konverterar bra.

Jag vill dock höja ett varningens finger för att stirra dig blind på sökvolymen!

Ponera att du driver en e-handel med fokus på kläder och mode. Under din sökordsanalys har du upptäckt nästan 50 000 personer söker på ordet ”kläder” varje månad, bara i Sverige. Självklart borde du lägga all din tid och resurser på att synas i sökresultatet för just det sökordet, kanske du tänker.

Och visst, du har inte helt fel – det vore sannolikt grymt för din e-handel att synas på just det nyckelordet. Men det är förmodligen inte realistiskt. Konkurrensen är för hög, och risken är att dina ansträngningar är förgäves.

Försök istället att hitta sökord med en något lägre sökvolym och mer överkomlig konkurrenssituation. Ingen (eller åtminstone väldigt få) besöker Googles andra sida.

Teknisk SEO för e-handel

Jag har tidigare skrivit en omfattande guide om hur du genomför en teknisk SEO-analys av din sajt. Nedan har jag valt att fokusera på de allra viktigaste faktorerna för just e-handelssajter. Dessa är fundamentala för att ge din sajt bra förutsättningar att indexeras av Google.

HTTPS

Att din sajt skyddas av ett SSL-certifikat är alltid viktigt, men såklart extra viktigt om du driver en e-handel där det sker transaktioner på sajten. Secure Sockets Layer (SSL) är en säkerhetsmekanism som används för att kryptera kommunikationen mellan två enheter. I det här fallet din sajt/server och användarens webbläsare. Se till att alla sidor på din sajt (det inkluderar även bilder) skickas över HTTPS-protokollet.

URL-Struktur

För att Google (och användaren) ska få en tydlig bild av din sajts struktur, och hur olika sidor förhåller sig till varandra är det viktigt att upprätthålla en genomtänkt URL-struktur samt hierarki.

För en e-handel bör den se ut ungefär så här:

exempel på URL-struktur för e-handel

https://www.dindomän.se/kategori
https://www.dindomän.se/kategori/underkategori
https://www.dindomän.se/kategori/underkategori/produkt

Nedan följer några generella tips att ha i åtanke när du skapar en URL:

  • URL:en ska vara så kort och tydlig som möjligt
  • Inkludera ditt primära sökord
  • Tydliggör hierarki och kontext
  • Använd bindestreck (-) för att separera ord

Försök att undvika:

  • Versaler
  • Underscore (_)
  • Icke ACSII-tecken (é, å, ä, ö etc.)
  • Unsafe characters (% etc.)
  • URL-parametrar (t.ex. ”?prisspann=200-500”)

Just sista punkten, dvs. URL-parametrar, är ett problem som många e-handlare brottas med eftersom deras e-handelsplattform använder sig av produktfilter. Detta kan lösas på två olika sätt:

Antingen genom att se till att filtreringar inte skapar unika sökvägar (URL:er), eller genom att använda sig av canonical-taggar. En canonical-tag implementeras i sidans källkod (headern) och används för att tala om för sökmotorn vilken sida som är ”huvudkopian”, dvs den sida som du vill att de ska visa i sökresultatet.

Samma problem kan även uppstå om en produkt tillhör två – eller fler – kategorier. Exempelvis:

https://www.dindomän.se/klader/herr/nyheter/rutig-keps
https://www.dindomän.se/klader/herr/accessoarer/rutig-keps
https://www.dindomän.se/klader/herr/kepsar/rutig-keps

Lösningen är densamma även här; se antingen till att det bara finns en sökväg (URL) eller implementera canonicals som alla pekar mot en och samma sida.

Ett bonustips för att ytterligare tydliggöra din e-handels struktur är att implementera breadcrumbs, dvs. små länkar längst upp på sidan som länkar bakåt i hierarkin.

Trovärdighetssignaler: optimera din e-handels footer

Det är naturligtvis viktigt att Google bedömer din e-handelssajt som pålitlig för att de, med gott samvete, ska vilja rekommendera den till sina användare.

Enklaste sättet att signalera att du är en seriös aktör är genom att optimera din sajts footer.

Här bör du tydligt ange viktig information om ditt företag så som organisationsnummer, adress och kontaktinformation. Det är även en fördel om du lyfter fram de olika leverans- och betalningsalternativ som du erbjuder dina kunder och eventuella kvalitétsmärken – t.ex. certifieringar från Trygg E-handel och Verified by Visa.

Llyods Apotek är ett exempel på en e-handel som har en bra utformad footer:

exempel på e-handel med bra footer

Llyods Apotek anger viktig information så som företagets bolagsnamn och kontaktuppgifter. Dessutom visar företaget att de har tillstånd från läkemedelsverket att driva apotek och att man är certifierade av Trygg E-handel.

Innehåll: prioritera unika texter

Precis som jag nämner i inledningen av det här inlägget, under rubriken ”sökordsanalys”, finns det två typer av sidor som är extra viktiga för (i princip) alla e-handelsbutiker; nämligen kategori- och produktsidor. Dessa sidor kommer med största sannolikhet att fånga in de allra hetaste sökningar, dvs. potentiella kunder som är långt fram i sin köpprocess.

Kategorisidor

Att optimera dina kategorisidor är ingen raketforskning. Se till att kategorinamnet och sid-titeln innehåller ditt primära sökord, liksom sidans huvudrubrik (som även bör omslutas av en H1-tagg). Se även till att varje kategorisida har en unik text som beskriver sidans innehåll. Detta av två enkla anledningar:

  • För att besökaren ska förstå vad sidan handlar om
  • För att Google ska förstå sidans innehåll

H&M gör detta bra på sin kategorisida för herrjackor:
exempel på sökmotoroptimering av kategorisida

Man bör komma ihåg att Googles algoritm, först och främst, analyserar text och rankar sidor utifrån dess innehåll. Utan skriven text gör du det onödigt svårt för sökmotorn att bedöma vad sidan handlar om.

Produktsidor

I de allra flesta fall är majoriteten av alla sidor på en e-handelssajt produktsidor. Dessa är också dina allra viktigaste sidor, det är nämligen här som många av besökarna beslutar sig för om de ska köpa en viss produkt. Därför är det förvånande att så många sajter inte är bättre på att sökmotoroptimera sina produktsidor.

Produkttexter

Många webbshoppars produktsidor lider av ett stort problem, nämligen duplicerat innehåll. Problemet härstammar från att leverantören av produkten förser samtliga återförsäljare med identiska produkttexter, och att de flesta e-handlare inte tar sig tid att skriva egna texter.

Det finns egentligen bara två lösningar på detta problem:

  • Ta dig tiden att skriva unika produkttexter. Det är 100% värt det.
  • Anlita en byrå som skriver unika texter åt dig.

Undvik automatiserade lösningar, där t.ex. visa ord i texten byts ut. Det blir i princip aldrig bra.

Ytterligare en fördel med att själv skriva unika texter är att du på ett naturligt sätt kan inkludera interna länkar, till t.ex. kategorisidor och liknande produkter, i produkttexten.

Har du en stor e-handelsbutik kan det säkert kännas som en övermäktig uppgift att skriva skräddarsydda texter till varje produktsida. Då är det, som jag nämner i inledningen av det här guiden, viktigt att ha koll på hur du ska prioritera din sidor. Om du inte kan skriva unika texter till alla dina produkter så bör du åtminstone se till att göra det för dina allra viktigaste sidor. Unikt innehåll är A och O för att lyckas med SEO för din e-handel.

Recensioner

För att ytterligare öka på mängden unikt innehåll bör du även implementera användargenererade recensioner. Dessa är guld värda då sidan löpande fylls på med nytt innehåll. Innehåll som du dessutom inte behöver betala för och som ofta naturligt inkluderar dina viktigaste sökord (t.ex. produktnamnet).

Bilder

Det är naturligtvis även bra att märka upp dina produktbilder med en alt-text som beskriver produkten. Även om Google har blivit riktigt duktiga på att analysera bilder så är en alt-text fortfarande det ända sättet att säkerställa att sökmotorn kan tolka vad dina bilder föreställer.

Använd strukturerad data

Structured data är ett standardformat för att informera sökmotorer om vad sidan handlar om och klassificera dess innehåll. För produkter i en webbshop kan du bland annat ange snittbetyg från recensionerna, lagerstatus, pris m.m.

Google använder sedan informationen för att skapa ”rich snippets”, som i sin tur resulterar i att din sajt tar upp större plats i sökresultatet. Se exempel nedan:

exempel på rich snippet

I Google Merchant Center finns dessutom ytterligare två sätt att förse Google med produktinformation, genom att:

  1. Ladda upp en produktfeed
  2. Använda sig av ett API

Länkbygge för e-handelsbutiker

Jag skrev nyligen en omfattande guide om hur du bygger länkar för SEO – så här kommer jag fokusera på de lägst hängande frukterna när det kommer till länkbygge för e-handlare.

Länkar från leverantörer

Ett av de enklaste sätten att få bra och relevanta länkar som pekar mot din sajt är att ta kontakt med dina leverantörer. De vill, precis som du, att människor ska köpa deras produkter. Utnyttja detta och be dom hänvisa (länka) sina besökare till din webbshop för att handla deras produkt.

Många leverantörer, som inte har egna webbshoppar, har dedikerade landningssidor där de länkar till alla sina återförsäljare – likt exemplet nedan:

exempel på leverantör som länkar till återförsäljare

Blogga

Det känns som om jag rekommenderar bloggar till höger och vänster, i vart och varannat inlägg. Det är för att det är ett så pass viktigt och effektivt verktyg för den som vill lyckas med sin sökmotoroptimering.

Använd en bloggen för att skapa ”länkvärdigt” innehåll.

Säljer du köksutrustning? Skriv smarriga recept!

Marknadsför du löparklockor? Skapa detaljerade recensioner och guider samt produktjämförelser!

En bra blogg är ett utmärkt sätt att attrahera inkommande länkar, arbeta med long tail-sökord och förbättra den interna länkningen på sajten.

Sammanfattning

Att arbeta med SEO för e-handel kan kännas som en övermäktig uppgift av den enkla anledningen att nätbutiker allt som oftast är enorma jämfört med ”vanliga” sajter – men det är också det som är webbshopparnas stora styrka.

En e-handelssajt består ofta av massvis med bra innehåll som tillsammans har potential att driva stora trafikvolymer. Det gäller bara att sätta en bra strategi tidigt, vara konsekvent samt uthållig och att – framför allt – tänka långsiktigt. Lyckas man med det så finns det få (inga?) marknadsföringskanaler som kan mäta sig med sökmotoroptimering.

Letar du efter liknande inlägg? Här kommer några tips!




🚀 Vill du ha fler tips på hur du ökar trafiken till din sajt? Sajna upp för att ta del av beprövade metoder och tips som garanterat fungerar.


RICHARD ÅHLIN
SEO-specialist med över 7-års erfarenhet av att driva organisk trafik som brinner för webben och digital marknadsföring.
Jag arbetar sedan 2020 som SEO-specialist för ljudbokstjänsten BookBeat och har tidigare erfarenhet från byråvärlden.
Besök min LinkedIn-profil.
Kontakta mig: [email protected]

Ett svar till “SEO för e-handel: så driver du organisk trafik till din webbshop (guide)”

  1. Walter skriver:

    Intressant, välskrivet och bra styckes indelning. Jag hade personligen uppskattat lite mer konkreta ”hands on” trips. Ex. gör såhär:…

    Exempelvis: Tänk på detta när du gör en produktbeskrivning… Din h1 tagg (vad är en h1? varför inte sätta alla rubriker i h1) – bara där har du ett nytt inlägg… försök ha minst så här mycket text… etc etc.

    Kanske dumt att ge ut sin ”hemligheter” men när folk verkligen fattar hur mycket arbete det är och de inser att det i stort sett är en heltidssyssla om man vi få rätt på det så vill man gärna anlita ett proffs (som dig?)…Hade varit bra och veta, hur mycket tid ska man förväntas lägga? Vad finns det för alternativ? åter igen TACK! bra skrivet… Jag kommer följa dig med stort intresse. Ser stor potential💪🏼👌🏼

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *