SEO-texter: så skriver du bra copy för både läsare och sökmotorer (guide)


Den 26 mars 2021

Lästid: ca 14 minuter.

Artikeln uppdaterades senast den 24/09/2021

Videos, bilder och spektakulär design i all ära, men ingenting är viktigare för din sajt än textinnehållet. Välskriven copy kommer att öka såväl trafiken till din sajt som engagemanget för ditt innehåll, och i slutändan leda till både fler leads och faktiska kunder. I den här guiden går jag igenom hur du skriver SEO-texter som både sökmotorer och läsarna kommer att älska!

Är det fortfarande värdefullt att kunna skriva bra texter i en värld där vi pumpas fulla av slagkraftiga budskap genom flashiga videos och coola animationer?

Med ett ord: självklart.

Bra textinnehåll är fortfarande oerhört viktigt. Sökmotorer älskar välskrivna texter och det gör även dina besökare. Utöver att förbättra din SEO kan bra copy:

  • ⏱️ Öka tiden som potentiella kunder stannar på din sajt
  • 📈 Höja konverteringsgraden på dina landningssidor
  • ✅ Förtydliga och lyfta fram dina viktigaste budskap
  • 🚀 Öka ditt engagemang i sociala medier
  • 🤝 Hjälpa dig att bygga en relation med din målgrupp
  • 🔗 Attrahera nya länkar till din sajt

Faktum är att bra texter kan lyfta i princip all marknadsföring. Oavsett kanal.

Skulle du välja att satsa järnet på att producera den där flashiga videon bör den kompletteras med en beskrivningstext och driver du en podcast bör även den förpackas tillsammans med en skriven text som kort förklarar de ämnen som varje nytt avsnitt avhandlar.

Det är nämligen så som du:

  1. Väcker ett initialt intresse för ditt innehåll hos konsumenten
  2. Hjälper sökmotorerna att indexera dina videos och ljudfiler (även tjänster som YouTube och Spotify är i grunden sökmotorer)

Vad är SEO-texter?

I den här guiden kommer jag att fokusera på texter för din sajt, så kallade SEO-texter. Det vill säga texter som underlättar för sökmotorer att förstå innehållet på din sida och att matcha den mot relevanta sökord.

Är du intresserad av att läsa mer om sökmotoroptimering? Sajna upp för mitt nyhetsbrev så får du ett meddelande så fort jag har något nytt att komma med.

Text är och kommer alltid (eller åtminstone inom en överskådlig framtid) att vara själva kärnan inom sökmotoroptimering.

Visst, länkar och teknisk SEO är också viktigt – men i slutändan kommer det att vara dina SEO-texter som avgör om du plockar de så åtråvärda topp-positionerna på Google.

Enligt en undersökning från Ahrefs så finns det en direkt korrelation mellan textens längd och en sidas möjlighet att ranka på sökord med en hög sökvolym.

texters inverkan på SEO

Dessutom attraherar längre texter fler inlänkningar, enligt en studie utförd av Backlinko och BuzzSumo.

längre texter attraherar fler länkar

Att ”charma” sökmotorn är dock bara halva arbetet. För att verkligen lyckas bör du även fundera på hur du attraherar din målgrupp och konverterar besökaren.

Med andra ord; målet med guiden är att du ska bli bättre på att skriva seo-vänliga texter, som dessutom är högkonverterande och väcker engagemang.

Du kommer att lära dig hur du:

  • Analyserar din målgrupp och arbetar med semantisk SEO
  • Förhåller dig till Google E-A-T
  • Strukturerar dina SEO-texter
  • Väcker läsarens intresse
  • Förbättrar läsbarheten

Hur skriver man SEO-vänliga texter?

När du skriver SEO-texter räcker det inte att vara laddad med inspiration och ha ett blankt dokument framför dig att fylla med fantastisk copy.

Innan du låter fingrarna smattra över tangentbordet krävs det att du gör en ordentlig analys och planerar ditt skrivande.

att skriva SEO-vänliga texter

Det är nämligen A och O att du – redan innan du sätter igång – säkerställer att det finns ett intresse för ämnet du skriver om, och att du förstår hur sökmotorerna arbetar när de scannar av och analyserar din text.

1. Sökordsanalys

Att skriva sökmotoroptimerade texter handlar i grunden om att skriva texter som Google (och andra sökmotorer) förstår och bedömer vara relevanta när användarna gör en sökning. Därför bör du naturligtvis inleda med att göra en sökordsanalys!

Sökordsanalysen syfte är undersöka vad din målgrupp är intresserad av (dvs. vilka sökningar som görs inom ditt område). Först när du vet det kan du börja brainstorma textidéer som har potential att driva organisk trafik från sökmotorn.

Är du osäker på hur du ska gå tillväga när du gör din sökordsanalys? Inga problem! Jag har skrivit en helt separat guide om ämnet här: Så gör du en sökordsanalys för SEO.

2. Analysera din målgrupp

Om du vill att din tilltänkta målgrupp stanna på din sida och ta till sig dina texter bör du analysera vilka de är och hur de ”pratar”.

En text som din målgrupp förstår och kan relatera till kommer att:

  1. Plocka upp fler long-tail sökningar
  2. Ha en högre konverteringsgrad

Besök din målgrupps mötesplatser på nätet

Det enklast sättet att få en känsla för hur din målgrupp kommunicerar är att scanna av relevanta mötesplatser på nätet – så som forum, sociala nätverk och kundrecensioner.

Många specialintressen har nischade forum. Jag är t.ex. intresserad av klockor, och hänger en del på ett forum som heter Klocksnack.

Du behöver inte spendera speciellt många minuter där för att märka att det används en hel del slang och förkortningar som bara personer som delar klockintresset använder och förstår. Några exempel:

  • AD är en förkortning för ”Authorised Dealer”, eller auktoriserad handlare. Dvs. en klockbutik som är certifierad att sälja ett visst märke.
  • Gråhandlare är motsatsen till en AD, en klockbutik (ofta e-handel) som säljer märkesklockor trots att de inte är certifierade återförsäljare av det specifika varumärket.
  • OWG står för ”One Watch Guy” och syftar på någon som (åtminstone för tillfället) bara äger en klocka, och inte en samling.

Ja, du förstår var jag vill komma. Ifall du skriver en SEO-text om klockor, och inkluderar ord och fraser likt mina exempel ovan så kommer du omedelbart att tilltala den klockintresserade. Han eller hon kommer att tänka: ”den här skribenten är en av oss”.

Dessutom kommer du, genom att kommunicera på samma sätt som din målgrupp, naturligt att fånga in olika long-tail sökningar.

Intervjua dina kunder och prata med supporten

Ett annat sätt att få en ökad förståelse för hur din målgrupp kommunicerar är att ta kontakt direkt med dina kunder (eller läsare).

Skicka ut kundundersökningar och analysera svaren du får. Vid dålig respons kan du testa att inkludera olika incitament, så som ”10% rabatt på din nästa beställning om du genomför denna korta undersökning”.

kundintervju

Du bör även prata med ditt företags support-team – vilka är det vanligaste frågorna de får? Hur uppfattar de att era kunder kommunicerar?

All information du kan få är användbar när du i nästa steg ska börja författa dina SEO-texter.

Semantisk SEO

Att förstå din målgrupp är nyckeln till att lyckas med något som brukar kallas för ”semantisk SEO”.

Begreppet etablerades 2013 i samband med att Google släppte en uppdatering av sin sökalgoritm med kodnamnet ”Hummingbird”.

Hummingbird innebar att sökmotorn blev bättre på att analysera naturligt språkbruk, och således vassare på att förstå en texts sammanhang och betydelse istället för att enbart fokusera på att analysera enskilda sökord.

2019 tog sökjätten ytterligare ett kliv i samma riktning, i och med en uppdatering som företaget kallar Google BERT.

BERT står för ”Bidirectional Encoder Representations from Transformers” och är en teknik för att processa naturligt språkbruk. Uppdateringen innebär att Google numera är betydligt bättre på att förstå kontext, språkliga nyanser och intentionen bakom en sökning.

Att Google numera förstår naturligt språkbruk innebär att du inte längre behöver fundera fullt lika mycket på din sökords-densitet.

Förstå mig rätt; det är fortfarande viktigt att dina texter innehåller de sökord som du vill ranka för – men du kan utan problem, och i högre utsträckning än tidigare, arbeta med synonymer och att spegla din målgrupps sätt att kommunicera. Det gör dessutom att dina SEO-texter blir trevligare att läsa.

Fokusera på att tydligt besvara användarnas sökfrågor, att komma med lösningar på olika problem och att bidra med ytterligare information relaterat till sökfrasen som du riktar in dig på.

3. Google E-A-T

Google E-A-T

E-A-T står för Expertise, Authoritativeness och Trustworthiness.

Kortfattat är E-A-T en del av Googles ”Page Quality Rating Guidelines” och grundpelarna för hur företaget bedömer innehållet på en webbsida.

Expertise avser en bedömning av textförfattaren bakom huvudinnehållet på sidan, dvs. dig. Är du expert på ämnet som avhandlas i texten?

Authoritativeness är en samlad bedömning av dig som textförfattare, själva innehållet och sajten där innehållet är publicerat. Är du, din sajt och bakgrund känd i branschen och anser andra att du och din sajt- eller företag är experter inom ditt område? Det vill säga; bedömer andra att du och din sajt är en bra informationskälla.

Trustworthiness är även det en samlad bedömning av dig som textförfattare, själva innehållet och sajten där innehållet är publicerat. Stämmer innehållet på din sajt väl överens med information som kan hittas på andra pålitliga sidor och använder du dig av trovärdiga källor?

Att få en hög ”E-A-T score” är långt ifrån enkelt. Speciellt inte om din sajt är nystartad. Med det sagt så finns några bra riktlinjer som du kan förhålla dig till:

  • Undvik att skriva texter under pseudonym
  • Ange din yrkestitel i by-linen
  • Länka till dina sociala media-profiler i by-linen
  • Referera endast pålitliga källor
  • Försök att få inlänkar från auktoritära sidor
  • Kopiera inte andras innehåll. Dina SEO-texter ska vara unika!

4. Strukturera dina SEO-texter

SEO-texters struktur

Om din text är strukturerad och lättöverskådlig blir det lättare för Google (och läsaren) att bedöma vad din sida handlar om.

Det är framför allt tre saker som du bör fokusera lite extra på:

  • Dina rubriker
  • Textens första paragraf
  • Första meningen i varje nytt stycke

Dina rubriker bör ha en tydlig hierarki, och varje ny rubrik ska ha ett konkret syfte. En rubrik finns där för att signalera att texten skiftar fokus.

Huvudrubriken (H1) ska beskriva vad texten som helhet handlar om. Den bör inkludera ditt primära sökord. Om din text vore en bok motsvarar huvudrubriken själva boktiteln.

Underrubriker beskriver ett textblock som avhandlar en specifik del av artikelns övergripande tema, eller för att använda bok-referensen – ett kapitel (H2) eller sektioner inom ett kapitel (H3, H4 osv.). Försök få med sekundära sökord och long-tail-varianter av ditt primära sökord i dina underrubriker.

Textens första paragraf ska tydligt beskriva vad din text handlar om. Här gäller det att väcka läsarens intresse (mer om det senare) och berätta för Google vad sidan innehåller. Precis som i huvudrubriken bör du inkludera ditt primära sökord i den första paragrafen.

När läsaren skummar igenom en text tenderar de ofta att vara extra uppmärksamma på den första meningen i varje nytt stycke.

Det finns mycket som tyder på att Google fungerar likadant. Sökmotorn lägger av allt att döma extra kraft på att analysera den första meningen i syfte att förstå vilket ämne varje stycke i din text avhandlar. Försök därför att få med sekundära sökord och long-tail-varianter av ditt primära sökord i dessa ”nyckelmeningar”.

Att optimera varje stycke av en text blev än viktigare för några månader sedan. Då introducerade Google nämligen något som de själva kallar för ”passage-ranking”. Det innebär att sökjätten numera kan bedöma och ranka olika segment, eller passager, av en längre text helt separat. Tidigare bedömde Google endast ”hela” sidor.

passage ranking

I praktiken innebär det att långformat-texter – vars huvudfokus är något annat men som har ett välskrivet segment om ett visst ämne – numera har en bättre chans att konkurrera med sidor enbart är inriktade på att besvara en specifik sökningen.

Fånga läsarens intresse

AIDA är ett begrepp som härstammar från reklambranschen och är ett ramverk för hur man ”aktiverar” en kund. Ordet är en akronym för Attention, Interest, Desire, Action och Satisfaction.

AIDA - Attenion, Interest, Desire, Action

AIDA-konceptet används ofta i skapandet av annonser och modellen grundar sig på teorin om att varje kund går igenom flera olika steg innan denne tar ett slutgiltigt köpbeslut.

Jag menar att AIDA är ett bra ramverk för all copywriting, även för dig som inte nödvändigtvis säljer en produkt. Det kan lika gärna handla om att du vill att besökaren läser hela din artikel för att sedan klicka sig vidare till nästa artikel, eller sajnar upp sig för ditt nyhetsbrev.

Nedan följer ett exempel på hur jag använde mig av AIDA i mitt senaste inlägg som handlar om SEO för e-handelsbutiker.

1. Inled din text med att fånga besökarens uppmärksamhet (attention):

AIDA - attention

2. Väck läsarens intresse (interest):

AIDA - interest

3. Förklara sedan vad denne tjänar på att läsa din artikel (desire):

AIDA - desire

4. En bit in i artikeln, efter att ha levererat ett värde, så försöker jag att konvertera besökaren:

AIDA - action

Förbättra läsbarheten

Det finns massvis med små trick du kan ta till för att förbättra dina SEO-texters läsbarhet. Bland annat genom att:

  • Skapa listor
    • Listor är ofta lättare för läsaren att ta till sig än löpande text.
  • Använda dig av fler paragrafer
    • Undvik stora textblock och dela upp din text i fler paragrafer.
  • Bryta av texten med visuella element
    • Ibland kan det vara skönt för läsarens öga att bryta av texten med visuella element.

På så sätt kan du lägga ut texten, för att maximera din SEO-effekt, utan att tappa läsarens intresse någonstans på vägen.

Läs igenom din texter innan du publicerar

Sist men inte minst vill jag uppmana dig att läsa igenom dina SEO-texter innan du publicerar dom på din sajt. Det är tyvärr allt för vanligt att slarvfel missas, något som kan slå hårt mot din trovärdighet.

Om möjligt kan det även vara bra att be någon annan läsa igenom texten, då det är lätt att bli ”blind” för sina egna misstag.

Slutsats

Dagarna då SEO-texter bara handlade om att proppa dina artiklar fulla med sökord är sedan länge förbi. Sökmotoroptimering är idag betydligt mer komplext (och roligare) än så. I och med att Google blir allt bättre på att processa naturligt språkbruk kommer väl genomarbetade texter att, i allt högre utsträckning, få den plats i sökresultatet som de faktiskt förtjänar. Stort lycka till med skrivandet!

Letar du efter liknande inlägg? Här kommer några tips!




🚀 Vill du ha fler tips på hur du ökar trafiken till din sajt? Sajna upp för att ta del av beprövade metoder och tips som garanterat fungerar.


RICHARD ÅHLIN
SEO-specialist med över 7-års erfarenhet av att driva organisk trafik som brinner för webben och digital marknadsföring.
Jag arbetar sedan 2020 som SEO-specialist för ljudbokstjänsten BookBeat och har tidigare erfarenhet från byråvärlden.
Besök min LinkedIn-profil.
Kontakta mig: [email protected]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *