SEMrush: Recension och guide

SEMrush Recension och guide. SEMrush skulle kunna beskrivas som SEO-verktygens schweiziska armékniv. Den funktion som verktyget inte har behöver du förmodligen inte heller. I SEMrush finns hjälpmedel för allt ifrån sökordsresearch och konkurrensanalys till teknisk SEO, länkarbete och skapande av SEO-vänligt innehåll.
Testa SEMrush gratis ->

Är SEMrush det enskilt bästa SEO-verktyget på marknaden?

Efter att ha testat många olika SEO-verktyg har jag svårt att komma på något som ens är i närheten av SEMrush. Enligt mig har verktyget allt jag som SEO-specialist behöver (plus lite till) och gränssnittet är såväl snyggt som lättarbetat. Så för att svara på min egen fråga i rubriken skulle vilja sträcka mig så långt som att påstå att SEMrush är det enskilt bästa SEO-verktyget på marknaden!

Är SEMrush rätt även för dig? Det är frågan jag ska försöka besvara i denna recension och guide – låt oss göra en djupdykning i SEMrush olika funktioner och reda ut exakt vad verktyget har att erbjuda!

SEMrush: Funktioner

SEMrush har många funktioner och för att den här guiden inte ska bli allt för lång kommer jag att fokusera på mina favoritfunktioner, de funktioner som jag använder dagligen – eller åtminstone ett par gånger per vecka.

Jag kommer med andra ord att djupdyka i den del av SEMrush arsenal som är relaterade till vad den här sajten huvudsakligen handlar om, nämligen sökmotoroptimering.

I slutet av guiden kommer jag även ge mig på att försöka att kortfattat beskriva resterande funktioner – för t.ex. annonsering och sociala medier.

Domain Overview

SEMrush Domain Overview är det perfekta verktyget om du vill ha en snabb överblick och förståelse för hur en sajt (din egen eller kanske en konkurrents) presterar på webben. Här ser du allt ifrån sajtens organiska trafik, inlänkar, hur den presterar i det betalda söket och dess engagemang i sociala medier – till vilka sajter som är sidans huvudkonkurrenter i det organiska söket.

Domain Overview i SEMrush

Dom flesta värdena är klickbara och tillåter att du gräver djupare inom områden som du är extra intresserad av.
Domain overview ger dig en snabb insyn i hur mycket trafik en sajt får från såväl det organiska som betalda söket.

Till SEMrush Domain Overview ->

Organic Research

Organic Research är något av en fortsättning på Domain Overview men med fullt fokus på, just det, organisk trafik. Här kan du se hur mycket trafik en sajt får från det organiska söket, vilka sökord den rankar för, de enskilda sidor som presterar bäst och vilka som är sajtens huvudkonkurrenter i sökresultatet.

Rapporten visar även trender och ger således en bra bild av hur en sajt presterar över tid.

Organic Research i SEMrush

Just möjligheten att se vilka sökord en konkurrents sajt satsar på – och rankar för – är en extremt användbar funktion och kan effektivisera din egna sökordsresearch markant.

Värt att ha i åtanke är att även om datan 9 gånger av 10 är korrekt så bygger vissa delar av rapporten på bedömningar som inte nödvändigtvis stämmer till 100% – jag tänker främst på den uppskattade trafiken som ibland kan vara ganska off om man jämför den med faktiskt data från Google Search Console och Google Analytics. Överlag har dock SEMrush mycket pålitlig data.

Till SEMrush Organic Research ->

Backlink Analytics

SEMrush Backlink Analytics-verktyg är bland de bästa på marknaden, detta tack vare företagets enorma databas över länkar. Här får du direkt en bra överblick av en sajts länkprofil, och kan enkelt gräva djupare i den datan som du är extra intresserad av.

Backlink Analytics i SEMrush.

Den största styrkan med backlinks-verktyget, utöver storleken på SEMrush databas, är dess filter-funktioner. Verktyget erbjuder ett dussintal olika filtrerbara parametrar som gör att du snabbt hittar de länkar du letar efter. Några användbara exempel är ”Authority Score”, typ av länk, ankartext och trender. Dessutom delar SEMrush upp de inlänkande sajterna i olika kategorier så att du enkelt kan se inom vilka områden du presterar bra respektive sämre.

Till SEMrush Backlink Analytics ->

Traffic Analytics

Traffic Analytics-verktyget är precis som Domain Overview och Organic Research en del av de produkter som SEMrush erbjuder i syfte att genomföra konkurrentanalyser. Här kan du ”benchmarka” din sajt i förhållande till dina fyra största konkurrenter och se alla trafik – från alla olika kanaler – samt hur användarna interagerar med sajterna.

Traffic Analytics i SEMrush.

Utöver trafiken från Google kan du även se trafik från YouTube, sociala medier, andra bloggar, och direkttrafik. Du kan även se saker så som bounce rate, genomsnittlig tid spenderad på sajten och få en överblick av hur besökarna rör sig på sajten.

Min erfarenhet är att datan är väldigt träffsäker vid en jämförelse mot faktiskt trafik i Google Analytics.

Till SEMrush Traffic Analytics ->

Keyword Overview

Keyword Overview ger dig på bara några sekunder en djupgående analys av ett enskilt sökord. Här ser du bland annat sökvolym, konkurrens, antal resultat för det specifika sökord och hur det trendar över tid. Dessutom får du information om olika ”SERP features”, så som ifall sökordets resultatsida innehåller ”featured snippets” – eller andra typer av utökade resultat – och huruvida det köps annonser på sökordet.

Keyword Analytics i SEMrush

Vidare ges förslag på relaterade sökord och frågesökningar innehållande det aktuella sökordet. Du kan också få en analys av sajterna som rankar topp 10 idag, för att få en djupare förståelse för vad som krävs för att själv hamna där.

Till SEMrush Keyword Overview ->

Keyword Gap

Keyword Gap är förmodligen mitt favoritverktyg i hela SEMrush arsenal. Här får du på några sekunder en djupgående analys av hur din sajt står sig mot konkurrenterna i det organiska söket. Vilka sökord ni konkurrerar på idag, vilka sökord dom rankar för men inte du (samt vice versa) och vilka sökord som du har en stark respektive svag position på i förhållande mot dina största konkurrenter.

Keyword Gap i SEMrush

Det är egentligen bara din fantasi som begränsar användningsområdena för detta verktyg. Det fungerar strålande för att göra sökordsresearch och för att hitta ”lågt hängande frukter” men kan även ligga till grund för en mer ”utzoomad” strategisk analys – där du får en bra bild av din sajts övergripande styrkor respektive svagheter idag.

Till SEMrush Keyword Gap ->

Topic Research Tool

Topic Research Tool är lika delar ett SEO-verktyg som en idéspruta för Content Marketing. Det fungerar som så att du anger ditt primära sökord och får massvis med förslag på olika sidor eller blogginlägg du kan skapa runt det sökordet.

Topic Research Tool i SEMrush

Verktyget fungerar oväntat bra för svenska sökord (det är inte alltid fallet med andra SEO-verktyg). Skärmklippet ovan visar en sökning jag gjorde på ordet ”löpning” – något som gav många strålande exempel på nya sidor att skapa för den som har en sajt om just löpning.

Till SEMrush Topic Research Tool ->

SEO Content Template

SEO Content Template är ett verktyg för att skapa sökmotoroptimerad text/innehåll. Det är uppdelat i två steg – dels en analys av SERP:en (Search Engine Results Page) för det sökord du anger, och dels en smart textredigerare som löpande ger förslag på saker som du kan förbättra i din text.

SERP-analysen fungerar som så att SEMrush spindlar dom tio högst rankade sidorna för ditt utvalda sökord och sammanfattar saker så som hur mycket text de innehåller, vad de använder för titlar och hur ofta de upprepar sökordet.

SEO Content Template i SEMrush

Textredigeraren importerar sedan dessa insikter och matchar dom i realtid mot den text du skriver.

SEO Content Template texteditor i SEMrush

SEMrush textredigerare mäter även saker så som läsbarhet och ger dig förslag på relaterade sökord att inkludera i texten samt analyserar ditt användande av t.ex. länkar och bilder. Verktyget är inte helt olikt mitt egenutvecklade verktyg pre:Pub.

Till SEMrush SEO Content Template ->

Position Tracking

SEMrush Position Tracking fungerar ungefär likadant som de flesta andra ranktrackers och du kan enkelt följa din position i sökresultatet för ett specifikt sökord. Utifrån dessa positioner räknar verktyget ut din sajts visibility, uppskattad trafik och genomsnittliga position för de sökord du väljer att övervaka.

Position Tracking i SEMrush

Du har även möjlighet att addera upp till fyra konkurrenter för att övervaka även deras positionsförändringar samt se ifall SERP:en för ett visst sökord innehåller så kallade ”rich results”. Återigen vill jag berömma SEMrush filter-funktioner och det faktum att du har möjlighet att ”tagga” upp din sökord för att underlätta kategorisering.

Till SEMrush Position Tracking ->

Site Audit

SEMrush har även ett ytterst kompetent verktyg för att göra en ”site audit”, eller teknisk SEO-analys, av din sajt. Site auditen analyserar, bland annat, om det finns några problem med att spindla din sajt (som kan påverka indexeringen), eventuella säkerhetsproblem, ifall den interna länkningen är bra och hur din sida presterar ur ett tekniskt perspektiv (laddningshastighet etc.).

Site Audit i SEMrush

Vidare analyserar Site Audit-verktyget innehållet på sajten. Exempelvis om det finns några problem med titlar, metabeskrivningar, rubriker, brödtexter och bilder. Allt presenteras på ett snyggt och lättförståeligt sätt och för varje problem finns en utförlig förklaring som beskriver vad du kan göra för att tackla problemet.

Till SEMrush Site Audit ->

Link Building Tool

Link Building Tool är designat för att möjliggöra för dig att ta ditt länkarbete framåt. Medan Backlink Analytics ger dig all den data du behöver för att analysera dina (och dina konkurrenters) inlänkningar ger SEMrush Link Building Tool dig de verktyg du behöver för att införskaffa nya länkar.

Här hittar du intressanta och relevanta prospekts att kontakta för att få nya länkar som pekar mot din sajt.

Vidare kan du kontakta potentiella länkpartners via mejl direkt i verktyget och löpande följa upp resultatet av dina ansträngningar.

Link Building Tool i SEMrush

Till SEMrush Link Building Tool ->

Övriga funktioner

Som tidigare nämnt har SEMrush utvecklats till ett verktyg med funktioner som täcker fler områden än bara sökmotoroptimering. Idag finns även väldigt bra verktyg för att sköta såväl din sociala mediekonton som PPC- och display-annonsering i SEMrush arsenal.

Då jag personligen inte använder följande funktionerna speciellt ofta så kan jag inte beskriva och utvärdera dessa lika detaljerat som verktygen ovan – men jag vill ändå nämna att dom finns här, och nöjer mig samtidigt med att säga att dom vid en första anblick ser både spännande och användbara ut för dom som arbetar inom dessa områden.

Sociala Medier:

  • Stöd för Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest och Google My Business
  • Schemalägg inlägg
  • Analysera hur dina inlägg presterar
  • Tracka och analysera dina konkurrenters inlägg

Läs mer om SEMrush Social Media Management Tools ->

PPC/Annonsering:

  • Advertising research
  • Analysera dina konkurrenters text- och displayannonser
  • Se hur historiska annonser har presterat
  • Hantera, optimera och gruppera dina annonser innan du exporterar dom till Google Ads

Läs mer om SEMrush PPC Keyword Research Tools ->

SEMrush: Support

Jag kan inte beskriva SEMrush support som något annat än absolut toppklass.

När du köper ett abonnemang så får du en dedikerad support-kontakt som vid behov snabbt svarar på de frågor du kan tänkas ha och som erbjuder att hjälpa dig att komma igång med verktyget.

För mindre brådskande ärenden finns mängder av information på företagets Help Center-sida.

För den som vill lära sig mer om sökmotoroptimering i synnerhet och digital marknadsföring i allmänhet finns dessutom löjligt mycket resurser och guider att tillgå på SEMrush blogg och via olika webinars som företaget löpande anordnar.

SEMrush Academy

Som jag är inne på ovan erbjuder SEMrush grymma guider och resurser för dig som vill lära dig mer om sökmotoroptimering. Grädden på moset är något de har valt att kalla för SEMrush Academy – en serie av utbildningar i både video och textformat som täcker i princip alla delar inom SEO, Content Marketing, PPC-annonsering och Sociala Medier.

SEMrush Academy

Det allra bästa med SEMrush Academy? Utbildningarna är helt gratis även för dig som inte har ett betalt abonnemang!

Till SEMrush Academy ->

SEMrush: Pris

SEMrush är enligt mig det bästa och mest heltäckande SEO-verktyget på marknaden, något som också återspeglar sig i prissättningen. Det här är ett verktyg som riktar sig till den professionella användaren. Det ska dock nämnas att även om prissättningen är ganska hög så är SEMrush betydligt billigare än t.ex. konkurrenten Ahrefs och att man får väldigt mycket för sina slantar.

Innan du väljer paket kan du testa SEMrush helt gratis i 7 dagar via länken nedan:

Testa SEMrush gratis ->

Pro

fr. $99.95/månad

SEMrush Pro är paketet för dig som frilansar som SEO-specialist, driver en startup eller är del av en marknadsavdelning med en mer begränsad budget.

I paketet ingår 3 projekt (webbsajter som du trackar) och möjligheten att följa totalt upp till 500 sökord på en daglig basis.

Köp Pro ->

Guru

fr. $191.62/månad

Guru-paketet vänder sig till små- och medelstora företag samt mindre marknadsföringsbyråer med höga ambitioner för sin sökmotoroptimering och content marketing.

I paketet ingår 15 projekt (webbsajter som du trackar) och möjligheten att följa totalt upp till 1500 sökord på en daglig basis.

Köp Guru ->

Business

fr. $374.95/månad

Business-paketet vänder sig till större byråer – med många kunder – e-handlare, och företag som driver fler och större webbsajter.

I paketet ingår 25 projekt (webbsajter som du trackar) och möjligheten att följa totalt upp till 5000 sökord på en daglig basis. Med Business-paketet får du även tillgång till SEMrush API.

Köp Business ->

Se en fullständig jämförelse av paketen här ->

SEMrush: Billigare alternativ

Som tidigare nämnt; trots den något tilltagna prissättningen skulle jag inte påstå att SEMrush är dyrt, snarare prisvärt – du får helt enkelt väldigt mycket för pengarna. Jag förstår dock att kostnaden kan kännas häftig för dig är egen konsult eller för en startup. Därför kommer här två rekommendationer på alternativ till verktyget som täcker de flesta funktioner som SEMrush erbjuder – men för ett billigare pris!

SE Ranking

SE Ranking

Utvalda funktioner:

  • Sajt/SEO-analys
  • Sökordsresearch/analys
  • Ranktracking
  • Länkanalys
  • Trafikanalys
  • Konkurrensanalys
  • SE Ranking är precis som SEMrush ett verktyg som täcker de flesta delarna av ett gediget SEO-arbete. Verktyget är betydligt billigare, vilket också ibland märks. Med det sagt är SERanking lång ifrån ett dåligt verktyg, utan riktigt prisvärt. Svårslaget för den med en lite mer begränsad budget!

    Pris: Väldigt flexibel prissättning, men standardpaketen ligger på $31 – $151/månad.

    Gratis testperiod: Ja, klicka här.

    Webbsida: SERanking.com

    Recension: Läs min recension av SE Ranking ->

    Mangools

    Mangools

    Utvalda funktioner:

  • Sajt-analys
  • Sökordstracking
  • Sökordsresearch
  • Länkanalys
  • Konkurrensanalys
  • Mangools är relativt komplett verktyg som, bland annat, låter dig att researcha och tracka sökord, göra en SEO-analys av din sajt samt analysera länkar. Av någon anledning har Mangools delat upp verktygen i separata applikationer, vilket är opraktiskt och försämrar användarupplevelsen. Den relativt humana prissättningen gör trots detta Mangoos till ett bra budget-alternativ!

    Pris: €29.90 – €79.90 dollar.

    Gratis testperiod: Ja, klicka här.

    Webbsida: Mangools.com

    Sammanfattning och betyg

    Som jag är inne på i ingressen är det kombinationen av funktioner och användarvänlighet som verkligen får SEMrush att sticka ut bland alla SEO-verktyg på marknaden. Lägg därtill en utmärkt support och närmast obegränsad tillgång till olika utbildningsresurser samt guider och det blir svårt att ge SEMrush något annat än full pott.

    Det enda jag har att anmärka på är den något tilltagna prissättningen. Missförstå mig rätt, jag tycker att företaget har ett slagkraftigt erbjudande och är prisvärt i förhållande till vad man får – men jag skulle trots det önska att priset var något lägre, helt enkelt för att fler skulle få möjlighet att använda verktyget!

    Sammanfattningsvis är verktyget, enligt mig, det bästa på marknaden och företaget har gjort sig förtjänta av mina allra starkaste rekommendationer. 5/5!