Sök i AI-eran: Så framtidssäkrar du din SEO-satsning


Richard Åhlin

Lästid: ca 4 minuter.
Inlägget uppdaterades senast den 2 oktober 2023
Postad i:
Artificiell intelligens (AI) kommer att, på ett eller annat sätt, påverka och förändra i princip alla branscher. Inte minst sökmotorbranschen. I det här inlägget benar jag ut hur du framtidssäkrar din SEO-satsning, i en era där du inte bara konkurrerar med andra sajter utan även generativ AI.

Microsoft var något oväntat först ut med att introducera en ”AI-dopad” sökmotor när man i februari introducerade ”AI-powered Bing”. Företagets nya sökmotor bygger på OpenAIs vid det här laget världsberömda språkmodell – ChatGPT – och kan tack vare generativ AI ge dig fullständiga svar på komplexa frågeställningar.

Svaret från Google skulle dock inte dröja allt för länge. Närmare bestämt drygt två månader. I maj 2023 introducerade sökjätten ett koncept de valt att kalla Search Generative Experience (SGE). Precis som Bings motsvarighet kan Googles SGE, tack vare generativ AI, ge dig fullständiga svar på dina frågor – direkt i SERPen. Tillskillnad från Bing bygger ”nya” Google på företagets egna språkmodell, PaLM, istället för ChatGPT.

Så här valde Google att introducera SGE under Google I/OGoogles årliga utvecklarkonferens:

Vad innebär SGE för SEO?

Det är fortfarande för tidigt att säga exakt hur SGE kommer att påverka organiskt sök. Drygt ett halvår efter att konceptet introducerades har funktionen fortfarande inte rullats ut i Sverige, och på andra sidan Atlanten har SGE endast släppts i en BETA-version för ett begränsat antal användare.

Vi kan dock redan nu konstatera att generativ AI är:

  • Bra på att besvara generiska frågor
  • Duktig på att sammanfatta information

Generativ AI är dock långt i från perfekt, utan har bland annat visat sig ”hallucinera” och sonika hitta på svar.

Dessutom genereras svaren betydligt långsammare än traditionellt sök. Har användare som vant sig vid mer eller mindre omedelbar respons verkligen tålamod att vänta i flera sekunder?

Är du intresserad av att läsa mer om sökmotor- och konverteringsoptimering? Sajna upp för mitt nyhetsbrev så får du värdefulla tips och de senaste nyheterna en gång i månaden.

Som Jay Peters på the Verge skriver:

”Varför vänta på en AI-genererad sammanfattning när jag bara kan scrolla ner på sidan?”

SGE exempel

Vidare innebär varje visat SGE-resultat en kostnad för Google. Finns det verkligen en ekonomi i det?

Hur som helst…

Letar du efter snabb och stabil hosting? Kolla in det här erbjudandet från min webbhotellsleverantör!

Ad - Web Hosting from SiteGround - Crafted for easy site management. Click to learn more.

Baserat på vad vi vet idag går det att anta att sajter med generiskt innehåll kommer att ta den största smällen när (om?) SGE rullas ut brett. Och webben är fullmatat med generiskt innehåll. Allt från företagsbloggar till affiliatesajter är dränkta i allmängiltiga texter, utan någon som helst unik infallsvinkel.

Så skapar du innehåll som generativ AI inte kan konkurrera med

Som människa, och sajtägare, har du framför allt två egenskaper som AI inte kan konkurrera med:

  • Personliga erfarenheter och upplevelser
  • Mänsklig kreativitet och en blank canvas

Använd ditt förstahandsperspektiv

En språkmodell har ingen fysisk skepnad och kan därför inte uppleva saker, så som du och jag. Vill du skapa innehåll som inte kan utkonkurreras av generativ AI bör du utgå från detta faktum. Skriv om dina personliga upplevelser, erfarenheter och skapa innehåll i samarbete med andra människor.

Exempel på innehåll som inte kan återskapas av en språkmodell:

  • Intervjuer
  • Produkttester och recensioner
  • Användargenererat innehåll
  • Videos
  • Unik research

Denna typ av innehåll rimmar dessutom väl med Google E-E-A-T, som är en allt viktigare del av Googles ”Page Quality Rating Guidelines”.

Skapa interaktiva upplevelser och smarta funktioner – med användaren i fokus

Googles generativa AI har en relativt snäv ”canvas”. Innehållet som genereras är framför allt i textformat och ska rymmas på en relativt begränsad yta i SERPenAkronym för Search Engine Results Page.

Den begränsningen gäller inte dig.

Du kan skapa en hel landningssida med interaktivt innehåll, där du visualiserar data och erbjuder användaren tillgång till olika smarta funktioner och verktyg.

Kom ihåg att ”innehåll” inte alltid är detsamma som ”text”.

Driver du t.ex. en sida om böcker? Bygg en tipsgenerator! Där användaren med ett knapptryck kan slumpa fram boktips utifrån en rad olika personliga preferenser.

Säljer du sneakers? Låt användaren designa sina egna skor i ditt unika designverktyg.

Slutsats

Under de drygt 10 år som jag ägnat mig åt sökmotoroptimering har SEO felaktigt dödsförklarats både en, två och tio gånger. Jag tror inte att heller att generativ AI innebär slutet på SEO-eran.

Däremot kommer det förmodligen vara det största skiftet branschen någonsin har upplevt.

SGE kommer att ”skilja agnarna från vetet”, och sätta den slutliga spiken i kistan för lågkvalitativt och generiskt innehåll. Kraven (och nivån) på de som ämnar fortsätta med SEO kommer att behöva höjas.

Testa marknadens mest prisvärda SEO-verktyg:

Letar du efter liknande inlägg? Här kommer några tips!




Vill du öka trafiken till din sajt?

Sajna upp för Sveriges bästa nyhetsbrev om SEO! 🚀

Som prenumerant får du (bland mycket annat) tillgång till:

  • De senaste trenderna inom SEO
  • De bästa SEO & CRO-guiderna
  • Exklusiva tips och spaningar som jag bara delar i mitt nyhetsbrev

Richard Åhlin
SEO-specialist med över 10 års erfarenhet av att driva organisk trafik. Brinner för webben och digital marknadsföring. Jag jobbar som Head of SEO på Carla. Har tidigare, bland annat, arbetat som SEO Team Lead på Precis Digital, SEO Manager på Webhallen och som SEO-specialist på ljudbokstjänsten BookBeat.

Kontakta mig:
LinkedIn ->
richard.aahlin(at)gmail.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *